Forside/Aktivitetsdatabase/Stil skarpt på det, du ser 

Stil skarpt på det, du ser 

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Biologi Natur/teknologi

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse Læring gennem kroppen

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7. 8. – 9.

Tid

1 – 10 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Stil skarpt på det, du ser 

Formålet er, at eleverne får indsigt i hvordan øjets pupil og linse bevæger sig og arbejder sammen når der skal stilles skarp på noget. 

Aktiviteten handler om, hvordan øjets pupil og linse bevæger sig, når der skal stilles skarp på det vi skal se. 

Pupil: Dan en pupil ved at stå hånd i hånd eller skulder ved skulder i en kreds. Læreren står uden for kredsen og skal være ”lyskilden”. Læreren kan give kommandoer som ”Kraftigt lys”, ”mindre lys”, ”Mere lys”, ”Mørke” og lignende.  

Kredsen af eleverne skal du reagere på de kommandoer læreren giver. Er der meget lys skal kredsen trække sig sammen, mens den ved lille belysning vil udvide sig for at få mere lys ind, så der kan ses skarpt.  

Linse: Dan en samlet rund klump, som illustrerer linsen (der skal være plads til hhv. at trække sig sammen og strækkes ud). Læreren skal nu være en genstand, som øjet skal stille skarpt på, ved at bevæge sig tættere på eller længere væk fra linsen (eleverne).  

Eleverne skal nu illustrere følgende: 1) Når genstanden bevæger sig væk, vil linsen trække sig sammen og blive tykkere og dermed rund og 2) når genstanden bevæger sig tæt på, vil linsen blive fladere og dermed strækkes ud. 

Materialer

Variation og deltagelsesmulighed

  • Eleverne kan deles i flere kredse og observere hinandens pupiller og linse.  
  • En eller flere eleverne kan også udvælges til at være lyskilde og eller genstand i stedet for læreren. 
  • Dan to gruppen én er pupil den anden er linse. De skal nu arbejde sammen om at se en genstand (eks. Læreren) skarpest. Genstanden kan bevæge sig rundt og samtidig give kommandoer og lysstyrken i rummet. 

Søgning