Forside/Aktivitetsdatabase/Symmetri og spejlingsakse

Aktivitet

Symmetri og spejlingsakse

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Matematik

Øvrig Skoletid

Temauge/temadag

Primær formål og fokus

Analyse og refleksion Forståelse og anvendelse Læring gennem kroppen

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Klassen deles ind i grupper på fire elever. Hver gruppe får udleveret et kamera samt et bestemt antal sjippetove. Evt. to pr. gruppe.

Elevernes sendes ud på et afgrænset område af skolen. Det kan være indendørs, men helst udendørs, hvor der er godt med luft. Legepladsen er optimal.

Grupperne skal nu finde mindst én genstand, som de kan udforme en symmetriakse på, ved brug af sjippetove. Gruppen filmer en lille video, der viser og forklarer, hvad dette har med spejling og symmetriakser at gøre.

Efter endt time kan klassen se filmene i fællesskab. Det anbefales, at underviseren udvælger nogle gode eksempler.

 

Materialer

Sjippetove eller andet der kan fungere som symmetriakser

Søgning