Forside/Aktivitetsdatabase/Tænk hurtigt i sprogfag

Tænk hurtigt i sprogfag

Aktivitetsinformation

Klassetrin

4. – 5.6. – 7.8. – 9.

Bevægelse i fag

Sprogfag

Tid

1 – 10 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Tænk hurtigt i sprogfag

Formålet er, at eleverne nævner en masse ord på et fremmedsprog gennem en sjov aktivitet. Eleverne udfordres på deres koncentration og koordination.

Eleverne går sammen to og to. Sammen i klassen skal I blive enige om et emne fra sprogundervisningen, som eleverne skal udforske gennem aktiviteten. Tag udgangspunkt i det emne i arbejder med fx mad, tøj eller dyr. 

Makkerparret skal på samme tid 1) slå på egne lår, 2) slå egne hænder sammen og til sidst 3) lave en dobbelt high five sammen. Samtidig med dobbelt high-five skal første elev nævne noget fra det valgte emne, i dette eksempel i engelsk; mad, fx apple. Derefter gentages rytmen, og når hænderne slås sammen igen, skal den anden elev nævne noget andet fra samme emne, fx carrot.  

Når parret ikke længere kan finde på ord til emnet, splitter de sig op og finder en ny makker og gentager øvelsen. 

Efter noget tid skiftes til et nyt emne. Inddrag gerne eleverne i valget af emne, eller vælg det emne i arbejder med. 

Se evt. denne video: Tænk hurtigt 

Variationer og deltagelsesmuligheder

For mere tryghed, for dem som synes sprog er svært kan man skrive nogle ord op på forhånd individuelt eller i par, så man har nogle ord i baghovedet, når man går i gang med aktiviteten.  

For at udfordre de elever, som kan finde på masser af ord, kunne man inddele eleverne, hvor de selv stiller sig op på en række efter, hvor udfordret de vil være. Så dem, der søger mest udfordring, ikke må sige samme ord igen og skal forsøge at sige ”svære ord”. 

Søgning