Forside/Aktivitetsdatabase/Taltavle race

Aktivitet

Taltavle race

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Matematik

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse Repetition og evaluering

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Klassen opdeles i hold á tre. Hvert hold får en plads på en startlinje, hvor de har en farveforklaring til centicubes liggende. Et stykke derfra laves en linje, hvor hvert hold har en taltavle liggende.

Underviseren står placeret ved taltavlerne og har centicubes i forskellige farver i en pose. Hver farve svarer til et tal, hvilket er angivet i den udleverede farveforklaring til centicubes.

Nu trækker underviseren en centicube, fx en orange, som svarer til tallet 3.
Holdene skal nu snakke om, hvordan de vil bruge deres 3-tal. De kan:

  • Sende én person op og skrive 3 på taltavlen i feltet til 3.
  • Bruge 3-tallet til at multiplicere med sig selv, altså beregne kvadrattallet og så skal to elever løbe afsted og skrive regnestykket 3×3 i feltet til 9.
  • Beregne kubiktallet, hvorefter alle tre i gruppen løber op og skriver regnestykket 3x3x3 i feltet til 27.
  • Tilføje ét ekstra valgfrit tal, de vil bruge sammen med 3, fx 8. Så løber to elever afsted og skriver regnestykket 3×8 i feltet 24.
  • Tilføje ét ekstra valgfrit tal, der bruges i et regnestykke med beregningen af kvadrattallet fx 3x3x5. Så løber alle tre elever afsted, og der skrives i feltet 45.

Der kan kun laves regnestykker med facit fra 2 til 50, begge inkl.

Underviseren kan lave stikprøver, mens eleverne skriver, og tjekke om der er tre, der løber med, når man bruger tre tal i regnestykket. Eller underviseren kan agere hjælper og vejleder for elever, der er udfordrede.

Når alle grupper har skrevet et regnestykke, løber de tilbage, og der trækkes en ny centicube, som definerer det ene tal, der skal arbejdes med.

Man bliver ved så længe, der er tid til eller til alle felter er fyldte.

Når grupperne er færdige kan de sammenligne taltavler og regnestrategier.

Har man mange centicubes til rådighed kan disse også bruges til at lægge på taltavlen i stedet for at skrive. Så kan eleverne løbe ned og trække og fylde ud på taltavlen. Fx kan en orange (3) og en lysegrøn (2) centicube placeres på tallet 6, da 3×2 giver 6.

 

Materialer

Centicubes min. 9 stk. i forskellige farver

Taltavle (én pr. gruppe)

Farveforklaring til centicubes(én pr. gruppe)

Evt. sten eller drikkedunke til at lægge på taltavlerne, så de bliver liggende

Skriveredskaber (én pr. elev)

Søgning