Forside/Aktivitetsdatabase/Tegne ritualer, symboler og sakramenter 

Tegne ritualer, symboler og sakramenter 

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Kristendomskundskab

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

1 – 10 min. 10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Tegne ritualer, symboler og sakramenter 

Formålet er, at eleverne lærer de forskellige kristne ritualer, symboler og sakramenter at kende. 

Eleverne går sammen i par og sætter sig et godt sted, hvor de begge kan tegne. De skal nu sammen tegne et sakramente (dåb eller nadver), et ritual (f.eks. dåb, konfirmation, bryllup, begravelse eller bøn) og to symboler (f.eks. kors, fisk, foldede hænder, bibel, kirke, skib, Jesus eller due) fra kristendommen. 

Gå sammen med et andet par og fortæl om, hvad I har tegnet, og hvorfor det viser noget om kristendommen. 

I grupperne skal eleverne nu vælge en ting fra deres tegninger, som de vil vise i en fælles skulptur/stillbillede for resten af klassen. 

Hele klassen mødes i en rundkreds, hvor hver gruppe viser deres skulptur/stillbillede. De andre skal nu gætte, hvilket sakramente, ritual eller symbol, som de viser.  

Lav eventuelt en opsamling på, hvad de har snakket om i grupperne. 

Materialer

  • Papir og tegneredskaber.  

Variationer og deltagelsesmuligheder

  • Når eleverne mødes i par, kan de eventuelt gætte, hvad det andet par har tegnet.  
  • Hvert par kan præsentere deres tegning for hele klassen og fortælle om, hvad de har tegnet og hvorfor det viser noget om kristendommen.  

Søgning