Forside/Aktivitetsdatabase/Terningevaluering

Aktivitet

Terningevaluering

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Biologi Dansk Fysik/kemi Geografi Historie Kristendomskundskab Matematik Musik Natur/teknologi Samfundsfag Sprogfag

Primær formål og fokus

Diskussion og vurdering Repetition og evaluering

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3. 4. – 5. 6. – 7. 8. – 9.

Tid

10 – 20 min. 20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Eleverne inddeles i grupper, der placerer sig i cirkler. Jo mere selvkørende eleverne er, jo flere grupper kan man lave, og jo flere elever kommer til orde. Det bedste flow opstår, når der etableres grupper á ca. 8 elever i hver.

 

Hver gruppe får en stor 6- eller 12-sidet terning og et ark med spørgsmål. Arket består af en række spørgsmål fra 1-6 eller fra 1-12 (alt efter, hvilken terning der anvendes). Underviseren, eller en elev fra hver gruppe, holder arket med spørgsmål og denne er oplæser.

 

En elev starter med at kaste terningen til en anden elev i cirklen. Det tal, som tommelfingeren lander på, når terningen gribes, siges højt. Eksempelvis tallet 5. Oplæseren læser spørgsmål nr. 5 op, og eleven med terningen svarer så godt han/hun kan og kaster terningen videre til en ny elev, som svarer på det spørgsmål, som tommelfingeren lander på. Aktiviteten fortsætter, indtil underviseren stopper tiden. Det er vigtigt at være opmærksom på, at alle elever får terningen og dermed svarer på spørgsmål.

 

Materialer

Ark med spørgsmål til hver gruppe. En stor 6- eller 12-sidet terning til hver elevgruppe. I mangel af store terninger kan almindelige terninger bruges – så trilles de blot til hinanden på gulvet i stedet for at kaste dem til hinanden. 

Søgning