Aktivitet

Uret rundt

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Brain breaks

Primær formål og fokus

Koncentration og opmærksomhed Koordination

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3. 4. – 5. 6. – 7. 8. – 9.

Tid

1 – 10 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Alle elever stiller sig spredt ud i lokalet. Eleverne skal forestille sig, at de står i midten af en urskive med næsen frem mod kl. 12.

Når de træder lige frem, træder de på kl. 12. Underviseren siger på skift nogle hele klokkeslæt, og eleverne bevæger sig ud på det nævnte klokkeslæt og tilbage i midten igen. Lad evt. også eleverne på skift sige et klokkeslæt.

 

Progression 1: Underviseren fortsætter med at sige hele klokkeslæt, men nu skal eleverne kun træde ud på klokkeslættet med den ene fod, og lade foden blive på dette klokkeslæt, mens den anden fod bliver tilbage. Når det næste klokkeslæt nævnes, træder eleverne med den anden fod ud på dette klokkeslæt. Sådan fortsætter øvelsen.

For hvert klokkeslæt træder eleverne med hhv. den ene og den anden fod ud i det nævnte klokkeslæt, og på den måde bevæger de sig rundt i uret. Det kan give nogle udfordrende og besværlige stillinger og positioner.

 

Progression 2: Eleverne stiller sig igen i midten af uret, men nu med næsen mod kl. 6. Eleverne skal herfra finde frem til og træde ud på de rigtige klokkeslæt, når underviseren nævner forskellige klokkeslæt. Eleverne træder tilbage igen til midten, hver gang et klokkeslæt er nævnt, og er klar til det næste.

 

Progression 3: Lav forsinkelse på uret, således at eleverne hører et klokkeslæt, som de først skal lave, når de hører det næste klokkeslæt. Dvs. at de hele tiden skal huske på et nævnt klokkeslæt, mens de træder på det foregående.

 

Materialer

Ingen – dog kan en markering (kegle/kridtstreg) i kl. 12, 3, 6 og 9 gøre øvelsen lettere for de yngste elever.

Søgning