Forside/Aktivitetsdatabase/Vokalspand og konsonantkurv

Aktivitet

Vokalspand og konsonantkurv

Aktivitetsinformation

Klassetrin

0. – 1.2. – 3.

Bevægelse i fag

Dansk

Tid

10 – 20 min.20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Vokalspand og konsonantkurv

Formålet er, at eleverne kan kende forskel på konsonanter og vokaler samt træner at stave lette lydrette og almindelige ikke lydrette ord.

  1. Bogstaverne lægges i en bunke, og ca. 25 m derfra står en spand og en kurv.
  2. Alle eleverne trækker et bogstav og løber hen til enten vokalspanden eller konsonantkurven og lægger deres bogstav i. Eleverne fortsætter med at trække bogstaver og aflevere kortet i spand/kurv, indtil alle bogstaver er lagt i spanden/kurven.
  3. Del nu eleverne i tre-mandsgrupper. Eleverne skiftes til at løbe hen og hente et bogstav og tage det med tilbage til gruppen. De to, som ikke løber, danner ord med de hentede bogstaver. Det er valgfrit, om de vil hente vokaler eller konsonanter.
  4. Grupperne kan eventuelt have et antal bogstaver fra start, så de kommer i gang med at stave, allerede når der er hentet et nyt bogstav.
  5. De dannede ord skrives på papir – eller med kridt, hvis øvelsen udføres i skolegården.

Materialer

  • Bogstavkort med vokaler og konsonanter, mindst 100 stk. (mælkelåg/ærteposer med bogstaver kan også anvendes)
  • En spand, en kurv, kridt eller blyant og papir

Kurv (0)

Din kurv er tom

Subtotal
0 kr.

Søgning