Bevægelse i matematik
Gør din undervisning
sjovere med bevægelse
i matematik
Hvorfor bevægelse?
Hvorfor skal mine elever bevæge sig, når fagets fokus er tabeller og procenter?
Forskning i sammenhængen mellem fysisk bevægelse og faglig præstation har især fokuseret på matematikfaget, og det viser en tydelig positiv effekt. Den fysiske aktivitet giver ikke kun en sund krop, men også en sund hjerne, altså en forbedring af den kognitive funktion.
- Elever, som er aktive i 30 minutter inden en test, præsterer kognitivt bedre end elever, der er inaktive før en test.
- Fysisk aktivitet kan forbedre kognitive funktioner som arbejdshukommelse og kognitiv fleksibilitet, som er vigtige for matematik.
- Fysisk aktivitet øger også produktionen af hjernens signalmekanismer, altså hjernens budbringere. Dette gør, at man har en øget vågenhedsgrad, man er mere opmærksom og mere motiveret.
5min.
Intens aktiv pause er nok til at skabe en positiv effekt på adfærd og koncentration ifm. opgaveløsning.
60min.
Fysisk aktivitet om dagen er den anbefalede minimumsmængde for børn.
+100
Aktiviteter til matematik finder du i Dansk Skoleidræts aktivitetsdatabase.
10000
Bruger Aktivitetsdatabasen til at finde lege og aktiviteter til skolelever.
aktiv matematikundervisning
Lær matematik med kroppen
Det giver god mening at lave bevægelse i matematik. Du kan vælge at gøre det for at skabe mere variation i din undervisning. Ved at integrere bevægelse i din undervisningsform, får du dine elever op af stolene og mange vil opleve en større motivation og glæde.
Matematik kan også læres gennem kroppen, altså det der også kaldes embodied learning. Det er øvelser, hvor eleven arbejder med læringsmål gennem kroppen, og hvor kroppen er en aktiv del af læringsprocessen. Der findes mange gode matematikøvelser for alle klassetrin, som vil give eleverne en anden og måske bedre forståelse af matematik, fordi den bliver kropsligt forankret.
I kan fx arbejde med statistik, geometri, tabeller, sandsynlighed og symmetriakser.