Forside/Nyheder/Julekalender sætter over 130.000 elever i bevægelse

Nyheder

29. november 2022

Julekalender sætter over 130.000 elever i bevægelse

Hver skoledag i december åbner mere end 5900 klasser landet over en låge i Dansk Skoleidræts bevægelsesjulekalender, der gemmer på sjove aktiviteter og anderledes øvelser.

piger med nissehue

December er ofte kendetegnet ved pebernødder, guirlander og julesang. Men på en stor del af landets skoler kommer julemåneden også til at byde på et aktivt og sjovt afbræk fra undervisningen. 132.818 elever i 5956 forskellige klasser på 997 skoler er nemlig tilmeldt bevægelsesjulekalenderen fra Dansk Skoleidræt, der for niende år i træk sætter fut i julemåneden. Hver dag byder således på en ny brain break – en kort aktiv pause, der fremmer læringsparatheden.

– Bevægelsesjulekalenderen er en fast tradition på mange danske skoler. I år har vi for første gang gjort den 100 % digital, og de flotte tilmeldingstal vidner om, at det er en ændring af julekalenderformatet, der tages rigtig godt imod af skolerne, siger projektleder i Dansk Skoleidræt, Signe Asferg Rasmussen.

Bevægelsesjulekalender
Julekalenderplakaten kan printes og hænges op i klassen.

Refleksion i klassen

Som en del af julekalenderen er der lavet et skema, hvori klassen kan placere dagens øvelse i den rette kategori – de fire kategorier er ”Koncentration og opmærksomhed”, ”Puls og styrke”, ”Tillid og Samarbejde” og ”Koordination”.

– Bevægelsesjulekalenderen lægger op til, at klassen får skabt en bevidsthed om, at der kan være flere forskellige elementer på spil i bevægelse. At et aktivt afbræk fx ikke altid er lig med sved på panden. Det er vigtigt at både underviser og elever er bevidste om, at bevægelse kan have mange former og tjene forskellige formål, siger Signe Asferg Rasmussen.

Behov for at prioritere bevægelse

I september udkom Dans Skoleidræts undersøgelse ”Bevægelse i skoledagen 2022”, der viste, at 48 % af landets skoler opfylder det nuværende lovkrav om 45 minutters daglig bevægelse, som blev indført med seneste skolereform. Det er det laveste tal i de seks år, undersøgelsen er blevet udført. Derfor er bevægelsesjulekalenderen i år mere aktuel end nogensinde for på en konkret måde at få opmærksomhed på vigtigheden af at prioritere bevægelse i skolen. 

– Kalenderen er en simpel måde at skabe variation i undervisningen på. Håbet er, at julekalenderen inspirerer underviserne og tydeliggør, hvor let det egentlig kan være at få mere bevægelse ind i skoledagen, siger Signe Asferg Rasmussen.

Relaterede nyheder

Søgning