Forside/Nyheder/Klar til 2024: Nye forløb til idrætsfaget

IdrætsfagetNyheder

18. januar 2024

Klar til 2024: Nye forløb til idrætsfaget

Så er der nye forløb til samtlige årgange fra 1. til 9. klasse indenfor tre forskellige indholdsområder. Det nye materiale skal gøre arbejdet med at skabe et sammenhængende idrætsfag gennem elevernes skoletid lettere.

3 piger laver øvelser i gymnastiksal

Nogle elever stifter først bekendtskab med temabaseret idrætsundervisning, når de kommer i udskolingen – sådan bør det ikke være, hvis det står til Dansk Skoleidræt.

– Jo før eleverne vænner sig til at tænke i temaer og kontekst for aktiviteten, jo mere naturligt vil det være for dem. Det er vigtigt at kunne, uanset om man skal til en prøve eller ej. Derfor vil vi med de nye forløb understøtte idrætslærenes arbejde med at introducere eleverne til temabaseret idrætsundervisning allerede fra starten af elevernes skolegang, siger Allan Skoven Petersen fra Dansk Skoleidræts idrætsfagsteam.

Forløb til tre indholdsområder

I udviklingen af de nye forløb er der fokuseret på, at de bliver overskuelige og lette at gå til. Der er udviklet materiale til følgende tre indholdsområder:

  • Dans og udtryk: Et forløb med ”Idræt og identitet” som overordnet tema og undertemaet ”Jagten på den gode energi”. Udviklet til 1., 4., og 7. klasse.

I dette forløb skal eleverne arbejde med kroppens udtryksformer og udforske de mange forskellige måder, hvorpå kroppen kan bevæge sig gennem legende aktiviteter. Forløbet indeholder tre til fire moduler.

  • Boldbasis og boldspil: Et bordtennisforløb med ”Idræt og kultur” som overordnet tema og undertemaet ”Udvikling”. Udviklet til 3., 6. og 9. klasse.

I dette forløb skal eleverne arbejde med tekniske elementer, og afhængigt af klassetrin også med enten små alternative bordtennislege eller spiludvikling. Forløbet indeholder tre til fire moduler.

  • Fysisk træning: Et forløb med temaet ”Idræt og samarbejde” som overordnet tema og undertemaet ”Sammen er vi stærkere”. Udviklet til til 2., 5. og 8. klasse.

I dette forløb skal de yngste elever arbejde med deres styrke og muskelspænding og udfordre deres kroppe gennem forskellige måder at bevæge sig på. 5.-klasserne skal bl.a. omkring forskellige grundtræningselementer  samt indgå i forskellige samarbejdsrelationer. De ældste elever skal indgå i teamrelationer og til sidst gennem et OCR-løb. Forløbet indeholder tre til fire moduler.

Hensigten med forløbene er, at idrætsunderviserne kan skabe en temabaseret rød tråd, så eleverne gennem deres idrætsfag møder de samme temaer flere gange.

– Når idrætslærere arbejder temabaseret i idrætsundervisningen, er de med til at skabe mere mening for eleverne og gøre idrætsfaget mere inkluderende. Der er en grund til, at man arbejder med det, som man gør, og eleverne kan perspektivere indhold og temaer til mange andre situationer i livet. Hvis man fx arbejder med Idræt og identitet og har undertemaet ”grænser”, så vil eleven i idrætsundervisningen blive sat i situationer, hvor de vil blive udfordret på den mentale, fysiske eller sociale grænse, hvilke giver gode erfaringer om egne grænser og identitet, som eleverne vil kunne anvende mange andre sammenhænge, siger Allan Skoven Petersen.

I løbet af 2024 vil Dansk Skoleidræt supplere det nye materiale med endnu flere forløb med nye temaer og nye undertemaer, og dermed vil idrætslærerne på sigt kunne sammensætte den røde tråd, som de synes passer bedst til deres skole og elever.

Rigtig god fornøjelse!

PS: Husk, at du kan skrive dig op til månedsbrevet ”Tips og tricks til idrætsfaget” og få konkrete forløb, svar på månedens spørgsmål og gode råd til faget direkte i indbakken. Skriv dig op lige her.

plakat - jagten på den gode energi

Relaterede nyheder

Søgning