motorik i udskolingen
Fun Skills: Hjernetræning gennem bevægelse
motorisk træning 7.-9. klasse
Bevægelser der udfordrer krop og hjerne
Sæt gang i de små grå hos dine udskolingselever gennem konceptet Fun Skills.
De 60 små Fun Skills videoer udfordrer elevernes krop og hjerne gennem et fokus på krydsbevægelser, uensartede bevægelsesformer, koordination og kognitive opgaver med positive effekter på elevernes indlæringsevne til følge.
Øvelserne kan bruges som små breaks i undervisningen eller som et forløb, hvor eleverne målrettet træner deres krop og hjerne.
Du skal bruge Fun Skills, fordi dine elever bliver bedre til at:
- fokusere på en opgave og løse den
- koncentrere sig
- huske og lære
klassekultur i udskolingen
Skab den gode klassekultur
Med Fun Skills har du mulighed for at arbejde på en klassekultur, hvor eleverne hjælper hinanden, er vedholdende, fejrer succeserne og hvor det er en naturlig del af læreprocessen at begå fejl. Det kræver en lidt anden tilrettelæggelse, end at alle laver aktiviteterne sammen. Overvej følgende:
- Tal med eleverne om, at fejl er det en naturlig del af at lære, at de skal være vedholdende, når det er svært, og at de skal hjælpe hinanden.
- Lad eleverne arbejde selvstændigt med egen tablet/computer, så de kan blive i en progression, indtil – og først når – de kan den 7 ud af 10 gange.
- Eleverne skal hjælpe hinanden med at sikre, at øvelserne bliver udført rigtigt for at opnå den bedste effekt på deres læring.
- Hjælp eleverne med at fastholde motivationen for at blive ved med at øve sig og arbejde koncentreret – også når det er svært.
- Aftal et ritual til fejring, når eleverne kan øvelsen, fx en high five eller en jubeldans.
- Lad eleverne være sammen i forskellige makkerpar, så de oplever at samarbejde og få succes med flere forskellige.
Øvelse 1
Hop over streg
I denne øvelse handler det om at hoppe over stregen på forskellige måder.
Øvelse 2
Kryds ben
I denne øvelse drejer det sig om at koordinere arm- og benbevægelser samtidigt.
Øvelse 3
8-taller
I denne øvelse skal der bruges enten tørklæde eller karklude som skal bevæges samtidig med, at kroppen laver forskellige bevægelser.
Øvelse 4
Kryds ben med en rekvisit
I denne øvelse skal der enten bruges en ærtepose, bold eller sokker som rekvisit. Rekvisitten bruges samtidig med, at kroppen bevæges på forskellige måder.
Øvelse 5
Kryds arme med to rekvisitter
I denne øvelse skal der enten bruges to ærteposer, to bolde eller to sokker som rekvisitter. Rekvisitterne kastes op i luften og skal gribes på forskellige måder.
Øvelse 6
Farvekort
I denne øvelse bliver der præsenteret farvekort med dertilhørende øvelser, øvelserne udføres, når farven bliver vist.
Øvelse 7
Makkerklap
I makkerpar skal der udføres en sej sammensætning af et makkerklap.
Øvelse 8
Flet fingre
I denne øvelse er man i makkerpar, hvor fingrene skal flettes, den ene makker skal pege på en finger, som skal løftes.
Øvelse 9
Kast med én bold
I denne øvelse skal der enten bruges en ærtepose, bold, eller sokker som rekvisit. Man er sammen i makkerpar, den ene kaster rekvisitten til makkeren, hvor makkeren griber rekvisitten på forskellige måder.
Øvelse 10
Kast med to bolde
I denne øvelse skal der enten bruges to ærteposer, to bolde, eller to sokker som rekvisitter. Den ene makker kaster begge rekvisitter samtidigt til makkeren som skal gribe dem på forskellige måder.
Øvelse 11
Zip, zap, spoing
I denne øvelse skal deltagerne opdeles i grupper á 7-10 personer og der vælges en kaptajn som igangsætter øvelsen. Zip, zap, spoing er energier som sendes rundt på forskellige måder mellem deltagerne.
Øvelse 12
Mønsterbold
I denne øvelser skal benyttes tre forskellige ærteposer eller bolde. Den første rekvisit kastes rundt i cirklen i et mønster, flere rekvisitter sættes undervejs i spil i øvelsen.