bevægelsessguide
Guide til politikere
![](https://skoleidraet.dk/wp-content/uploads/2024/06/Bevaegelsesguide.png)
Konkrete råd, værktøjer og anbefalinger til dig
Et godt forarbejde er altafgørende for forudsætningerne for at lykkes. Men bare rolig – vi har gjort arbejdet for dig. Vi har gennem undersøgelser og analyser fundet ud af, hvad du som kommunal politiker skal være opmærksom på, når du arbejder for at skabe en skoledag i bevægelse.
kommunal politiker
SÆT ET RETNING FOR BEVÆGELSE I SKOLEN I DIN KOMMUNE
POLITIKER:
SÆT ET RETNING FOR BEVÆGELSE I SKOLEN I DIN KOMMUNE
Bliv bevidst om, hvordan bevægelse taler ind i det I vil som kommune
Gennemgå kommunens politikker og strategier på relevante områder (skole, børn og unge, fritid).
Noter de vigtigste formål og fokusområder.
Analyser hvordan bevægelse i skolen kan understøtte disse formål.
POLITIKER:
SÆT ET RETNING FOR BEVÆGELSE I SKOLEN I DIN KOMMUNE
Hav mod til at flytte fokus væk fra karakterer
Gennemsnitskarakterer for afgangselever anvendes ofte som indikator for kvaliteten af en skoles arbejde. Derfor bliver dette også pejlemærke for undervisningen, især i udskolingen. Ofte skaber det kultur på skolen og blandt elever, som er mindre hensigtsmæssig for elevernes dannelse og personlige udvikling, fx ved en frygt for at byde ind.
Notér og prioriter hvilket udbytte du og kommunen finder vigtigt for eleverne, når de er færdige med skolen.
Analysér, hvordan den retning, som kommunen sætter, understøtter dette udbytte.
Identificer justeringer som kan flytte fokus hen imod de vigtigste udbytter.
kommunal politiker
SKAB RAMMER FOR VIDENDELING
SKAB RAMMER FOR VIDENDELING
Skab argumenterne for videndeling
Støt dig op ad litteraturen og erfaringer
Udregn omkostningerne og det som sparres ved at skolerne videndeler med hinanden, i stedet for at tage på eksterne kurser
SKAB RAMMER FOR VIDENDELING
Indhent inspiration
Undersøg, hvordan andre kommuner skaber videndeling mellem skoler
Notér, hvilke former der kunne være relevante for videndeling i jeres kommune
Notér hvilke rammer (hyppighed, tid etc.), som vil være relevante i jeres kommune
POLITIKER:
SKAB RAMMER FOR VIDENDELING
Inddrag skolerne
Inviter skolerne i kommunen til at deltage i rammesætningen for videndeling
Identificer hvilke kompetencer, de forskellige skoler er stærke på
Aftal hvordan disse kan sættes i spil, så flere skoler kan nyde godt af dem
POLITIKER:
SKAB RAMMER FOR VIDENDELING
Skab opbakning i systemet
Brug argumenter (faglige og økonomiske) til at argumentere for at kommunen skal prioritere tid og ressourcer til videndeling
Indstil til at der afsættes midler i budgettet til videndeling om bevægelse
kommunal politiker
STÅ PÅ VIDEN
POLITIKER:
stå på viden
Forstå den formelle baggrund for bevægelse i skolelovgivningen
Læs folkeskoleloven (OBS – LINK?)
Noter hvordan bevægelse er skrevet ind og hvilket formål det har.
POLITIKER:
Stå på viden
Forstå argumenterne for bevægelse
Noter hvilke formål, der er vigtige for skoler og pædagogisk personale i din kommune.
Undersøg hvordan bevægelse kan påvirke vigtige formål fx læring og trivsel og skoleglæde (Faktaark, oversigtsmodel etc).
Undersøg hvordan bevægelse kan anvendes som et didaktisk værktøj (Via model, bev. Blomst etc.).
POLITIKER:
Stå på viden
Forstå værdien for skolerne
Noter de områder, hvor du ser bevægelse særligt kan være værdifuldt for skolerne i din kommune, samt hvilke argumenter der er vigtige.
Identificér de barrierer skolerne kan have for at arbejde med bevægelse.
Identificér argumenter for hvordan bevægelse understøtter meningsfuldhed for skolerne.
Vær bevidst om vigtigheden af små skridt.
POLITIKER:
Stå på viden
Kommuniker værdibaseret med skolerne
Tag udgangspunkt i din analyse i kommunikationen med skolerne.
Start med formålene, og lad bevægelse være et godt middel til at nå dem.
Anerkend at det er svært for nogen, og hjælp med at finde vej til løsninger.
kommunal politiker
KOORDINER TILTAG HENSIGTSMÆSSIGT
POLITIKER:
KOORDINÉR TILTAG HENSIGTSMÆSSIGT
Hav skolerne med
Inddrag skolerne tidligt i processen omkring bevægelsestiltag i kommunen
Skab i videst muligt omfang rum til at skolerne kan byde ind med, hvordan tiltaget passer ind hos dem
Tag udgangspunkt vigtige formål for skolerne i processen, så de kan se værdien i tiltaget
POLITIKER:
KOORDINÉR TILTAG HENSIGTSMÆSSIGT
Skab god timing
Planlæg handlinger så de passer ind i det kommunale årshjul og strategiperiode
Vær opmærksom på at kommunikere med argumenter, som er tilpasset det niveau, du kommunikerer til
POLITIKER:
KOORDINÉR TILTAG HENSIGTSMÆSSIGT
Koordinér ressourcer mellem skoler
Skab i samarbejde med skolerne et overblik over hvilke ressourcer/kompetencer, der findes på skolerne, og hvilke der er behov for
Fordel ressourcer mellem skoler til udvikling af bevægelse, så de vigtigste behov opfyldes
Undersøg muligheder for at ressourcepersoner og kompetencer på én skole kan understøtte andre skoler med de behov hvor personerne besidder kompetencer
POLITIKER:
KOORDINÉR TILTAG HENSIGTSMÆSSIGT
Koordinér ressourcer og faciliteter mellem skoler
Skab et overblik over hvilke faciliteter, der kan understøtte bevægelse i skolen, som eksisterer i kommunen
Skab et overblik over tidsrum, hvor disse benyttes
Undersøg om andre nært liggende skoler kan anvende faciliteterne, når de er tilgængelige
kommunal politiker
PRIORITÉR RESSOURCER
POLITIKER:
PRIORITÉR RESSOURCER
Anerkend at det kræver ressourcer at skabe kultur
Kommunikér i kommunen at ressourcer er nødvendige for at skabe den ønskede kultur
Undersøg sammen med skoler muligheden for at anvende ressourcer effektivt sammen
Italesæt formålet – frem for metoden. Politikere vil hellere give ressourcer til at skabe trivsel og skoleglæde end til at fremme en bestemt aktivitetsform
POLITIKER:
PRIORITÉR RESSOURCER
Anvend ressourcer på det, som allerede virker
Afdæk hvilke bevægelsetiltag der foregår på skolerne i kommunen.
Identificér succeserne.
Analysér hvad det er som virker ved tiltagene.
Undersøg hvordan succesfulde tiltag kan understøttes på andre skoler.
POLITIKER:
PRIORITÉR RESSOURCER
Find lavthængende frugter
Baseret på analysen i #2: Vurdér tiltag, der er behov for og samt hvilken værdi de skaber, og hvor mange ressourcer de kræver (værdi/ressource skema)
Identificér tiltag som skaber stor værdi for skolerne, med få ressourcer
Planlæg handlinger som kræves for at realisere tiltagene
POLITIKER:
PRIORITÉR RESSOURCER
Understøt kompetenceudvikling
En forudsætning for at skabe kultur er, at alle har mulighed for at indgå og deltage i kulturen.
Afdæk i samarbejde med skolerne behov for kompetenceudvikling, så alle personaler har et grundlag for at deltage i at skabe en god bevægelseskultur på skolerne.
Undersøg muligheder for at ressourcepersoner på kommunens skoler kan kompetenceudvikle dem som har behov i kommunen.
POLITIKER:
PRIORITÉR RESSOURCER
Vær politisk strategisk
Planlæg handlinger, så de passer i det politiske årshjul.
Indstil til budgettering af ressourcer til kompetenceudvikling omkring bevægelse i skoledagen.
kommunal politiker
VÆR TÆT PÅ SKOLERNE
POLITIKER:
VÆR TÆT PÅ SKOLERNE
Skab relationer på skolerne
Prioriter tid til hyppig fysisk kontakt med de enkelte skoler.
Vær nysgerrig på succeser og udfordringer.
Anerkend at det er komplekst og udfordrende.
Hyld succeser og del dem.
POLITIKER:
VÆR TÆT PÅ SKOLERNE
Kend dine gatekeepere
Identificer nøglepersoner for at skabe bevægelseskultur på hver skole.
Skab overblik over og analyser, hvilke formål og indsatser, som er vigtige for nøglepersonerne i hverdagen.
Noter ud fra analysen, hvilken kommunikation og hvilke argumenter som bedst imødekommer personerne.
Kommuniker jævnligt med nøglepersonerne og drøft, hvordan du i din funktion bedst kan understøtte dem.
POLITIKER:
VÆR TÆT PÅ SKOLERNE
Skab ejerskab på skolerne
Inddrag ledelse og personale i processer og beslutninger omkring skolen, herunder bevægelse.
Giv rum til lokal frihed, så skolerne kan se dem selv i tiltagene.
Skab klare rammer for opfølgning, så formål fastholdes som styreredskab.
POLITIKER:
VÆR TÆT PÅ SKOLERNE
Tilbyd støtte
Skab muligheder for at skoler kan modtage vejledning og støtte fra kommunen i deres proces.
Skab muligheder for at skoler og personale kan dele erfaringer.
Kommuniker muligheden for støtte hensigtsmæssigt og løbende.
POLITIKER:
VÆR TÆT PÅ SKOLERNE
Fasthold fokus
Skab klare rammer for opfølgning, så formål fastholdes som styreredskab.
Planlæg faste evalueringsmøder (fx 1-2 gange om året), hvor arbejdet med bevægelse evalueres med hver skole.
Anvend en fast struktur for dagsorden som sikrer at der kigges tilbage, og planlægges fremad med fokus og handlinger for det kommende skoleår/den kommende periode.
Tilbage til bevægelsesguiden?
![](https://skoleidraet.dk/wp-content/uploads/2024/06/Bevaegelsesguide.png)
strategiforløb
Skal din kommune gennem et strategiforløb?
I et strategiforløb udarbejder kommunen et fundament og en
struktur for at skabe en kultur for bevægelse på kommunens skoler.
baggrund
Støttet af
Praksiscenter for Idræt og Bevægelse i Skolen er støttet af TrygFonden. Alle værktøjer og undersøgelser udgivet i regi af centeret er derfor også støttet af TrygFonden. Det tæller både bevægelsesguiden, bevægelsesanalysen, eksempelkataloget og undersøgelsen “Afgørende faktorer for bevægelse i skolen”.