Forside/Nyheder/Klar til mere bevægelse i udskolingen

Bevægelse i skoledagenNyheder

16. november 2023

Klar til mere bevægelse i udskolingen

100 udskolingselever har netop været samlet til afsluttende seminar i projektet KreaKtive Unge, der giver landets skoler inspiration til, hvordan store elever kan få kreativitet og bevægelse ind i skoledagen.

unge mennesker giver hinanden hånden

Unge gutter med krydsede arme, hættetrøjer over hovedet og tyggegummi i munden. Piger, der sidder på lårene af hinanden og fniser. Deltagergruppen på seminaret udstrålede ikke umiddelbart verdens største engagement. Men det var kun på overfladen. I løbet af en begivenhedsrig dag på Cortex Park i Odense bød de unge mennesker ind med et hav af idéer, gode forslag og perspektiver på, hvordan de hjemme på egen skole kan få mere bevægelse.

Det gjorde de blandt andet, da de blev delt ud klassevis for at tale om bevægelse. Hvad er det? Hvordan bruger vi bevægelse, hvorfor og hvad har vi på ønskelisten af ting, der kunne fremme bevægelsen? I den proces blev der bragt mange spændende refleksioner på banen. Eksempelvis kom klassen fra Risingskolen frem til, at det faktisk gør noget godt for fællesskabet, når der spilles rundbold i frikvarteret, fordi man er mere sammen, kommunikerer og samarbejder. Eleverne blev også konkrete på, hvilke ting der fremmer vilkårene for deres bevægelse. På en af listerne skrev elever fra Næsby Skole ”Gigadonisk kasse med bol de” eller ”Skema over, hvem der kan bruge bolde hvornår”.

Udover de to nævnte skoler deltog også elever fra andre Odense-skoler; Søhusskolen, Rosengårdskolen og Tingkærskolen.

Workshops satte gang i kreativiteten
Klasserne skulle alle gennem to workshops. Den ene med kreativitetsforsker Christian Byrge, den anden med Youtuber Johannnes Matzen.

Christian Byrge gav eleverne inspiration til at være mere kreative – både generelt og når det kommer til at få mere bevægelse på deres skole.

– Mange af de ting, I gerne vil være, når I bliver store – dem kan man måske ikke blive mere, fordi det er erstattet af kunstig intelligens. Dét, der er vigtigt, når I skal have en fremtid, er, at I er gode til at finde på nye ideer, og at I kan få andre med på dem. Kreativitet er magt, slog Christian Byrge fast.

Eleverne kom i workshoppen gennem en række forskellige processer, hvor de skulle finde på kreative løsninger. Hvordan kan man fx servere is, hvis det ikke må være i bæger eller vaffel. Hvordan kan man nytænke nogle af de legeredskaber på skolen, som i dag mest bliver brugt af de yngste elever. Vil det fx få flere ældre elever til at rutsje, hvis der blev sat et selfie-kamera op halvvejs nede af rutsjebanen?

På Johannes Matzens workshop skulle eleverne bruge den samme kreativitet på at bygge en katapult. De fik ikke andet materiale end nogle limpistoler og tøjklemmer. Eleverne gik op i udfordringen med liv og sjæl, og der blev også kreeret nogle meget fantasifulde og velfungerende katapulter.

Elever: Vi vil gerne bevæge os
Pointen med hele dagen var at få eleverne til at være medskabere af bevægelse og tænke med på, hvordan de kan få det ind i deres skoledag – for der er plads til meget mere aktivitet.

– Jeg vil gerne have mere bevægelse i undervisningen. Det er en skam, at man bare sidder ned og kigger på tavlen, siger Cecilie Otak fra Søhusskolen.

Hun suppleres af Emma Jensen fra Risingskolen:

– Vi sidder på en stol i alt for lang tid i timerne. Så længe kan vi slet ikke sidde og fokusere, vi mister koncentrationen. Det kunne være fedt, hvis vores lærer fx efter en halv time sagde, at vi skulle ud og lave noget aktivt, som stadig handlede om noget fagligt.

Søhusskolen har været en del af KreaKtive Unge i udviklingsfasen. De har blandt andet været med til at udvikle undervisningsmodulerne til projektet. For 9.Y har deres deltagelse gjort, at de fik mere bevægelse – i hvert fald i en periode.

– Vi begyndte at gå ture i timerne. Det var ret hyggeligt, siger Lauge Stengaard.

– Og man fik god energi, supplerer Nikolaj Holst.

– Men vi gør det ikke så meget mere. Nok fordi det er blevet koldt, men også fordi, vi går i 9. nu, og har mange ting, vi skal nå. Så det fylder meget, siger Nicolaj Andersen, der også fortæller, at de ikke kendte til brain breaks tidligere.

– Jeg tror også, at vores generation er ret ramt efter corona. Det var to år, hvor vi sad hjemme bag skærmen. Så det er bare det, vi er vant til. Vi sidder også med mobilerne i pauserne, selvom vi godt ved, at det ikke gør noget godt for os i forhold til at være klar til undervisningen. Men i det mindste laver vi noget socialt sammen på skærmene og sidder ikke hver for sig, siger Lauge Stengaard.

Seminaret markerede afslutningen af projektet KreaKtive Unge. KreaKtive Unge er et tre-årigt projekt støttet af Novo Nordisk Fonden, som kort fortalt har fokuseret på, hvordan udskolingselever kommer til at bevæge sig mere gennem medbestemmelse i kreative og innovative processer. Der er netop udgivet undervisningsmateriale, der gør det let for udskolingsklasser at komme i gang med at arbejde med bevægelse på præcis den måde, der passer til dem.

Se billederne fra det afsluttende seminar her:

Relaterede nyheder

Søgning