Balancegang

Aktivitetsinformation

Klassetrin

0. – 1.2. – 3.

Styrk klassen

Motorik

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Balancegang

Formålet er, at eleverne løser undersøger fagligt indhold mens der er et motorisk fokus på balance.

  1. Opdel eleverne i grupper, fx efter niveau i det valgte faglige fokus.
  2. Hver gruppe placerer sig i en række bag deres punkt A.
  3. Ved punkt B placeres en opgave, som passer til elevernes faglige niveau.
  4. Forreste elev i hver gruppe går gen til punkt B, mens han/hun balancerer en genstand uden at tabe den.
  5. Ved punkt B løser eleven en opgave i henhold til det faglige fokus.
  6. Når eleven har løst opgaven, balancerer eleven tilbage til gruppen igen.
  7. Herefter balancerer næste elev i gruppen sin genstand hen til punkt B.

Forslag til fagligt fokus

  • Matematik: Regnestykker, brudstykker af en geometrisk figur.
  • Sprogfag: Ordklasser, bogstaver som skal blive til et helt ord.
  • Diverse: Symboler, årstider, fødselsdage.

Motoriske variationer

  • Balancér genstanden på håndryggen på begge hænder.
  • Gå i hug/andegang.
  • Gå baglæns, sidelæns, krydsgang.

Variationer og deltagelsesmuligheder

  • I stedet for at eleverne en af gangen skal løse en opgave, kan hver elev hente en del af en opgave, og når gruppen har samlet alle ledetråde/stykker af opgaven, skal de løse den sammen. Det kan fx være et symbol eller en figur, som er klippet ud i flere stykker papir. Gruppen skal til sidst samle sybolet eller figuren. Det kan også være forskellige bogstaver, som tilsammen danner et ord. Måske hver gruppe danner et ord, som tilsammen danner en sætning.

Materialer

  • Et punkt A og B pr. gruppe
  • En genstand som eleverne kan balancere med (fx en blyant, lineal, fluesmækker eller pind)

Søgning