Aktivitet

Busbillet

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Brain breaks

Primær formål og fokus

Puls og styrke

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3. 4. – 5. 6. – 7. 8. – 9.

Tid

1 – 10 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Hele klassen stiller sig i en rundkreds. Det handler i første omgang om at få skabt en ramme om øvelsen. Alle skal nå deres bus. Det er øvelsens omdrejningspunkt og præmis. Bussen holder for alles vedkommende lige på den anden side af rundkredsen; lige over for hver enkelt elev i synsretningen. MEN for at nå dertil skal alle elever gennem det samme punkt i midten af rundkredsen. Punktet ligger lige i rundkredsens centrum. Byg gerne op til øvelsen med en lille fortælling om en morgen, hvor du/man har haft svært ved at nå bussen. Jo mere beskrivende, jo bedre.

Cirklens – rundkredsens – centrum skal markeres med et kryds med kridt. Underviseren tæller ned fra tre, og alle elever skynder sig nu alt hvad de kan gennem punktet i rundkredsens midte og over til ”deres ventende bus” på den anden side, hvorefter rundkredsen reetableres. Det giver helt sikkert en masse grin og sammenstød.

Pointe: Alle processer – ikke mindst innovative – handler om at bevæge sig fra orden over kaos til en ny orden eller forståelse på et højere niveau. Eleverne bevæger sig fra orden (cirklen) gennem kaos (klumpen i midten) til en ny orden (en ny cirkel).

Søgning