Aktivitet

Dansk golf

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Dansk

Primær formål og fokus

Diskussion og vurdering Forståelse og anvendelse

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Aktiviteten kan bruges til mange forskellige danskfaglige områder.

Der etableres en “golfbane” på et stort udendørs areal (fodboldbane el.lign.). Banen består af 9 eller 18 “golfhuller” markeret i form af kegler eller hulahopringe med numrene 1-9 eller 1-18. Alternativt kan numrene skrives på papirflag, der stikkes i jorden ved keglerne/ringene. Ved hvert “golfhul” anbringes en danskopgave. Grupperne starter ved hvert deres “golfhul”. Eleverne løser den opgave, der ligger ved hullet, og kaster derefter bolden mod næste hul (næste tal). Det er muligt, at eleverne skal bruge flere kast til at nå næste hul, men de skal altid kaste fra, hvor bolden lander. Ved næste hul løses næste opgave, og sådan fortsætter øvelsen.

Formålet med øvelsen er, at eleverne individuelt, i par eller i små grupper, med færrest kast, og med rigtigt løste opgaver, når banen rundt. Antallet af kast mod hvert hul samt korrekt løste opgaver skrives ned på papiret.

Opgaveeksempler:

Grammatikopgaver:
Sæt komma i følgende sætning:
“Selvom det var tørvejr tog Peter alligevel regntøj på før han cyklede af sted mod togstationen.”
“Da forestillingen var slut skyndte de sig at køre hjem til de ventende børn.”

Staveopgaver:
Find stavefejlene i følgende sætning:
“Selvom det var tørvejr, tog Peter afligevel regntøj på, før han cyklede af sted mod togstadionen.”
“Da forstillingen var slut, skynte de sig at kører hjem til de ventene børn.”

Kreative opgaver:
Skriv et digt på mindst 20 ord om emnet ”hjernen og kroppen”.
Skriv et rim/slogan, som reklamerer for ”sund mad”.

Forståelsesopgaver:
Giv et referat på mindst 30 ord af denne tekst:

”Når du bevæger dig, sætter du gang i hele kroppen. Hvis du løber rigtigt hurtigt og bagefter lægger hånden på hjertet, kan du mærke, at dit hjerte banker hurtigere, end det plejer. Du begynder også at trække vejret hurtigere. Det er fordi, dine muskler får brug for mere ilt, når du bevæger dig, og det får du, når du trækker vejret. Ilten kommer ned i dine lunger og videre ind i blodet. Hjertet sørger så for at pumpe ilten rundt med blodet, så det ender hos musklerne. Jo mere dine muskler arbejder, des mere ilt har du brug for. Derfor banker dit hjerte hurtigere. Når du bevæger dig tit, bliver dine muskler og dit hjerte stærkere. Det betyder, at du kan lave mere uden at blive træt og forpustet. Det er det, der sker, når nogen siger, at de er ”kommet i form”.

“Nogle kloge forskere har fundet ud af, at du bliver bedre til at lære nye ting og koncentrere dig lige efter, at du har bevæget dig. Derfor har de foreslået, at man nogle gange tager en lille pause, hvor man bevæger sig, hvis man f.eks. går i skole og har brug for at koncentrere sig. Det, som forskerne fandt ud af, var, at når musklerne arbejder, så danner de et stof, der hjælper hjernen med at bygge flere hjerneceller. Hjernecellerne hjælper dig blandt andet med at lære nye ting. Så det er bare med at bruge hovedet, når du har bevæget dig – for eksempel til at lære nye regnestykker eller staveord.” (Kilde: Aktivitetsbogen)

Grammatiske opgaver:
Definer hvilke ordklasser, følgende ord hører til
Koppen
Drikke
Rødt
Foran


Skriv hvilke tider, følgende sætninger er skrevet i:
“Det er tørvejr, men Peter tager alligevel sit regntøj på, før han cykler af sted mod togstationen.”
“Da forestillingen var slut, skyndte de sig at køre hjem til de ventende børn.” 

 

Materialer

Golfhuller“. Arbejdsark 1Arbejdsark 2Arbejdsark 3. Frisbees. Ærteposer eller bolde (gerne en til hver elev, men kan også udføres med et mindre antal). Kegler eller hulahopringe. Papir og blyanter.

 

Søgning