Aktivitet
De 3 K’er – krig
De 3 K’er – krig
Formålet er, at eleverne opnår viden om det første K, krig, i de tre K’er, Krig, Klima og Kultur gennem diskussion og vurderinger.
I skal dele lokalet op i fire zoner (se evt. billede for eksempel nedenfor). Der skal være en zone med plads til 2-5 elever i hvert hjørne, mens der i midten af de fire hjørnezoner skal være plads til 5-10 elever. Hver zone indikerer en af de aktører, som har betydning for emnet (som i dette eksempel er Ukraine) nemlig modstandere/forhindringer, borgere, neutrale og allierede/støtter. Disse synliggøres med et ark, hvorpå aktøren står.

Alle aktører påvirkes og/eller påvirker hinanden – men hvordan fungerer det? Det skal eleverne finde ud af gennem De 3 K’er.
I denne aktivitet skal eleverne øve sig i at diskutere og vurdere, hvorfor aktørerne er en del af kredsløbet, og hvordan kredsløbet fungerer. Eleverne fordeler sig ud til de fem aktører. I første omgang skal eleverne i de fire hjørneaktører (modstandere, borgere, neutrale og allierede) diskutere og vurdere, hvordan deres aktør påvirker og bliver påvirket af aktøren i midten (Ukraine). Eleverne i midteraktøren skal diskutere og vurdere, hvordan de påvirker og bliver påvirket af de andre fire aktører. Eleverne i midteraktøren skal altså forholde sig til flere aktører, og derfor skal der være flere elever i midteraktøren end ved de andre aktører.
Lad eleverne diskutere og vurdere i to minutter, hvorefter de fremlægger deres vigtigste pointer. I næste runde skifter eleverne plads ved at alle i midteraktøren fordeler sig ud på de fire hjørneaktører, og alle fra hjørneaktørerne samler sig i midteraktøren. Gentag emnet eller opstil et nyt emne, f.eks. med en ny krig.
Materialer
- ARK til at synliggøre de fem aktører