Aktivitet

Enig-uenig

Aktivitetsinformation

Klassetrin

0. – 1.2. – 3.4. – 5.6. – 7.8. – 9.

Bevægelse i fag

BevægelseskløverenOpsamlingBiologiDanskFysik/kemiGeografiHistorieKristendomskundskabMatematikMusikNatur/teknologiSamfundsfagSprogfag

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Enig-uenig

Området inddeles i to fiktive rum. Den ene ende betyder ”ENIG” og den anden ende betyder ”UENIG”. Underviseren læser nogle udsagn op, som eleverne skal erklære sig enige eller uenige i.

Repetition og evaluering tager udsagnene afsæt i det faglige stof, som der netop er blevet arbejdet med.

Eksempler:

  • ”En ydre personkarakteristik beskriver personens væremåde” (dansk).
  • ”Primtal er et helt tal, der er større end 1, og som ikke er deleligt med andre hele positive tal end 1 og tallet selv” (matematik).
  • ”Christian d. 4’s regeringstid strakte sig fra 1577-1648” (historie).

Det kan være en hjælp at forklare, at man blot skal kunne svare ja eller nej på udsagnene. ”Ja” = enig og ”nej” = uenig.

Inspiration

Variationer

  • Bestem fx at eleverne skal bevæge sig hen til de “enig- og uenig-områderne” på en bestemt måde, fx hinke, frøhop, lunges

Denne aktivitet er en del af Bevægelseskløveren

Bevægelseskløveren er en simpel didaktisk model, der hjælper dig med at finde bevægelsesaktiviteter til den faglige undervisning, der understøtter dit formål. Bevægelseskløveren er inddelt i følgende tre kategorier:

Opstart

Bevægelsesaktiviteter, som tager udgangspunkt i elevenes erfaringsverden, sætter alt i spil og skaber plads til kreativitet og opfindsomhed.

Fordybelse

Bevægelsesaktiviteter, som kropsliggør det faglige stof og får eleverne til at anvende både ny og eksisterende viden i forskellige sammenhænge.

Opsamling

Bevægelsesaktiviteter med fokus på elevernes perspektiv, deres læring og feedback.

Kurv (0)

Din kurv er tom

Subtotal
0 kr.

Søgning