Aktivitet
Enig-uenig
Enig-uenig
Området inddeles i to fiktive rum. Den ene ende betyder ”ENIG” og den anden ende betyder ”UENIG”. Underviseren læser nogle udsagn op, som eleverne skal erklære sig enige eller uenige i.
I Repetition og evaluering tager udsagnene afsæt i det faglige stof, som der netop er blevet arbejdet med.
Eksempler:
- ”En ydre personkarakteristik beskriver personens væremåde” (dansk).
- ”Primtal er et helt tal, der er større end 1, og som ikke er deleligt med andre hele positive tal end 1 og tallet selv” (matematik).
- ”Christian d. 4’s regeringstid strakte sig fra 1577-1648” (historie).
Det kan være en hjælp at forklare, at man blot skal kunne svare ja eller nej på udsagnene. ”Ja” = enig og ”nej” = uenig.
Materialer
- Ingen
Variationer
- Bestem fx at eleverne skal bevæge sig hen til de “enig- og uenig-områderne” på en bestemt måde, fx hinke, frøhop, lunges