Hvornår var “gamle dage”
Hvornår var “gamle dage”
Formålet er, at eleverne erfarer, at begrebet ”gamle dage” er subjektivt og afhængig af, hvem man snakker med, og hvad man snakker om.
Lav to områder, fx på tavlen, på gulvet, på et par borde eller lignende. Det ene område er ”Gamle dage” og det andet område er ”Nyere tid”.
Kortene placeres enten samlet eller forskellige steder i klassen. Eleverne er sammen i mindre grupper. Hver gruppe skal nu trække et kort og i fællesskab finde ud af, om de vil placere det i ”Gamle dage” eller ”Nyere tid”. Når de har bestemt sig, placerer de kortet i det pågældende område. Når en gruppe har placeret et kort, finder de et nyt og aktiviteten fortsætter, indtil der ikke er flere kort at placere.
Når alle kortene er placeret, samles klassen og snakker i fællesskab om hvert enkelt kort. Eksempler på opsamlende spørgsmål
- Hvorfor valgte gruppen at placere kortet i det område, de gjorde?
- Er der nogen, som vil placere det i det andet område, og hvorfor?
- Hvor tror I jeres forældre ville have placeret kortet? Hvad med jeres bedsteforældre?
Udvælg og snak om så mange kort, som passer til din klasse og den tid, I har.
Materialer
- Print og klip et sæt af aktivitetskortene.
Variation
- Kortene kan placeres rundt omkring på et større område på skolen, så eleverne skal finde dem og vende tilbage med kortet til områderne i klassen. På den måde kommer der mere bevægelse i aktiviteten.
- Lav en tidslinje med en snor eller mellem to kegler, som går fra f.eks. ”Virkelig længe siden” til ”I dag”. Elever skal efter ovenstående snak nu prøve at placere kortene på tidslinjen i forhold til hinanden.