Forside/Aktivitetsdatabase/Kylling, ræv og slange

Aktivitet

Kylling, ræv og slange

Aktivitetsinformation

Øvrig Skoletid

Frikvarter SFO

Primær formål og fokus

Puls og styrke

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3. 4. – 5. 6. – 7. 8. – 9.

Tid

1 – 10 min. 10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Kylling, ræv og slange

  • Materialer: Overtrækstrøjer i 3 forskellige farver, Kegler og evt. hulahopringe. 
  • Antal: 12-30 elever

Klassen deles i tre hold med lige mange på hver. Hvert hold får tildelt en holdfarve med en farvet overtrækstrøje.

I en hal, eller på et afgrænset område på en sportsplads, hvor der er god plads til at løbe, får hvert hold tildelt et hjørne af banen, som både er deres helleområde, men også et fangeområde. Området kan med fordel markeres med fire kegler i hvert hjørne.

Fangelegen går ud på, at “Ræveholdet” skal fange alle kyllingerne, “Kyllingeholdet” skal fange alle slangerne og “slangeholdet” skal fange alle rævene.

Når en ræv har fanget en kylling, så skal vedkommende følge den fangede hjem i ens eget helle- og fangeområde. Når man følger en fanget tilbage, kan man ikke selv blive taget. Bagefter løber ræven igen ud i løbeområdet for at fange flere – og prøver naturligvis selv at undgå at blive fanget af en slange.

Hvis man bliver fanget, kan man blive befriet, hvis en fra eget hold, når ind i fangeområdet og klapper en i hånden. Hvis det lykkes, så er alle de fangede fra ens hold frie og med ude i fangeområdet igen.

I ens eget helle område kan man ikke blive fanget.

Søgning