Forside/Aktivitetsdatabase/Matematik stomp

Aktivitet

Matematik stomp

Aktivitetsinformation

Klassetrin

6. – 7.8. – 9.

Bevægelse i fag

Matematik

Tid

20 – 30 min.30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Matematik stomp

Formålet er, at eleverne træner tabeller, sætninger og formler m.v. vha. rytme og bevægelse. Eleverne lærer også at samarbejde om problemløsning.

Hvert instrument har sin egen rytme. Alle rytmer er i 4/4 takt. Der tælles altså til 4 hele tiden på følgende måde: /1 og / 2 og / 3 og / 4 og /.

  • Tønden: Eleven m. tønden spiller en rytme, hvor eleven slår på tønden på 1 og på 3: / Slå / Pause / Slå / Pause /.
  • Hammer: Eleven med hammeren slår på sømmet på 2 og på 4:
    / Pause / Slå / Pause / Slå /.
  • Sandpapir: Eleverne med sandpapiret spiller deres rytme på 3 og på 4. På disse slag gnider de to stykker sandpapir mod hinanden:
    / Pause / Pause / Gnid gnid / Gnid gnid /.
  • Sækken: Eleverne med de sorte sække river i sækken på slagene 3 og 4:
    / Pause / Pause / Riv / Riv /.
  • Saven: Eleven (eventuelt flere) med saven saver i brættet på slagene 1, 2 og 3:
    / Sav / Sav / Sav / Pause.
  • Filen: Eleven (eventuelt flere) med fil filer på slagene 3 og 4:
    / Pause / Pause / Fil fil / Fil fil /.
  • Skruetrækkeren: Eleven med skruetrækkeren slår på fejebakken på slaget 4:
    / Pause / Pause / Pause / Slå slå /.

Underviseren tæller “1, 2, 3, fire” højt for at sætte rytmerne i gang. Når eleverne har spillet 16 takter, er der ophold på slaget 4. På slaget 1 og 3 råber alle eleverne så en tabel, som er aftalt på forhånd. Der klappes imellem tallene, altså på slagene 2 og 4.

Når tabellen er færdig, tæller underviseren til 4, og rytmen sættes i gang igen. Fortsæt i endnu 16 takter og råb så en ny tabel.

Materialer

  • Stor tønde (eksempelvis en skraldespand), paprør eller grydeske, et bræt med søm, hammer, sandpapir (til flere elever), sorte sække (til flere elever), bræt, sav, fil, skruetrækker, fejebakke.

Kurv (0)

Din kurv er tom

Subtotal
0 kr.

Søgning