Forside/Aktivitetsdatabase/Matematisk forventningsafstemning

Matematisk forventningsafstemning

Aktivitetsinformation

Klassetrin

6. – 7.8. – 9.

Bevægelse i fag

Matematik

Tid

10 – 20 min.20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Matematisk forventningsafstemning

Formålet er, at eleverne personligt tager stilling til et givent udsagn og herfra sætter egne holdninger i relation til andres gennem diskussion.

  1. Lav en en (imaginær) linje på gulvet, en linje tegnet op med kridt eller en linje markeret med tape.
  2. Underviseren kommer med et udsagn, og eleverne skal placere sig på linjen alt efter, hvor enige de er i dette udsagn. Mest enig i den ene ende og mest uenig i den anden ende. Det kan være en god idé at dele linjen op med tal fra 1 til 10, hvor 1 er mest uenig og 10 er mest enig.
  3. Når alle elever har placeret sig på linjen, vender man sig mod en makker og diskuterer, hvorfor man har placeret sig der, hvor man har.
  4. Til slut finder man sammen med en makker, der har en mening fjernt fra sin egen, og der tales igen om bevæggrund for placering.
  5. Underviseren samler op i klassen ved at høre eleverne, hvorfor de har placeret sig, som de har.

Materialer

Variation og deltagelsesmuligheder

  • Eleverne er sammen to og to.
  • I stedet for en skala på linjen, lav så blot en enig og en uenig side på hver sin side af linjen.

Kurv (0)

Din kurv er tom

Subtotal
0 kr.

Søgning