Matematisk forventningsafstemning
Matematisk forventningsafstemning
Formålet er, at eleverne personligt tager stilling til et givent udsagn og herfra sætter egne holdninger i relation til andres gennem diskussion.
- Lav en en (imaginær) linje på gulvet, en linje tegnet op med kridt eller en linje markeret med tape.
- Underviseren kommer med et udsagn, og eleverne skal placere sig på linjen alt efter, hvor enige de er i dette udsagn. Mest enig i den ene ende og mest uenig i den anden ende. Det kan være en god idé at dele linjen op med tal fra 1 til 10, hvor 1 er mest uenig og 10 er mest enig.
- Når alle elever har placeret sig på linjen, vender man sig mod en makker og diskuterer, hvorfor man har placeret sig der, hvor man har.
- Til slut finder man sammen med en makker, der har en mening fjernt fra sin egen, og der tales igen om bevæggrund for placering.
- Underviseren samler op i klassen ved at høre eleverne, hvorfor de har placeret sig, som de har.
Materialer
Variation og deltagelsesmuligheder
- Eleverne er sammen to og to.
- I stedet for en skala på linjen, lav så blot en enig og en uenig side på hver sin side af linjen.