Aktivitet

Motorikleg

Aktivitetsinformation

Klassetrin

0. – 1.2. – 3.4. – 5.6. – 7.8. – 9.

Styrk klassen

Motorik

Øvrig skoletid

SFOTemauge/temadagSundhed

Idrætsfaget

Kropsbasis

Tid

30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Motorikleg

Formålet er, at skabe bevægelsesglæde og succesoplevelser ved at styrke elevernes grundmotorik gennem leg. At træne kropsbevidsthed og få positive erfaringer med at bruge kroppen samt at gøre de ældste elever til rollemodeller for de yngste elever.

Aktiviteten er tiltænkt indskolingselever, men kan faciliteres af udskolingselever, som beskrevet i arbejdsarket (se under materialer). Den kan også faciliteres af en eller flere undervisere.

Aktiviteten kræver en del plads, da der skal være otte stationer med plads imellem.

Eleverne inddeles med 6-8 (gerne et lige antal) på hvert hold. Ved hver station ligger et kort med en beskrevet motorikleg. Stationen kan markeres med en kegle. Udskolingseleven introducerer legen og igangsætter den. Legen leges indtil underviseren giver signal om at skifte til næste station (på tid – tiden kan varieres).

Holdene bevæger sig med uret rundt til næste aktivitet. Den bevægelse, som de skal lave hen til næste station er beskrevet på kortet (motoriske grundbevægelser).

Når alle hold har været igennem alle aktiviteter, mødes alle elever tilbage i rundkredsen. Her kan i samle op ud fra spørgsmål beskrevet i arbejdsarket.

Materialer

  • Kort med beskrivelser af motoriklegene til de 8 stationer. Kan evt. printes og lamineres. De findes i arbejdsarkene – se her
  • Redskaber: 2-6 kegler (+ 8 kegler til stationerne), 2 skumbolde, 15-20 ærteposer, tørklæder til bind for øjnene, aviskugler og avissider

Søgning