Forside/Aktivitetsdatabase/Skovstratego med kortspil (Outdoor)

Skovstratego med kortspil (Outdoor)

Aktivitetsinformation

Klassetrin

6. – 7.8. – 9.

Øvrig skoletid

BevægelsesbåndPULS 6.-9.

Tid

20 – 30 min.30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Skovstratego med kortspil

Formålet er, at eleverne udover at få pulsen op udendørs også deltager i en strategisk leg med alt, hvad det indeholder af strategier og samarbejde.

Skovstratego kan leges mange steder i nærmiljøet. Områdets størrelse skal have plads til, at to hold kan have hver deres base samt et område, hvor de kan ”kæmpe”. Eleverne inddeles i to hold. Banen, hvor slaget skal udkæmpes, ligger mellem de to baser.

Skovstratego udspringer af det klassiske brætspil Stratego, der handler om, at man ved hjælp af strategi og held skal nedkæmpe sine modstandere og erobre deres fane. I stedet for brikker på et spillebræt skal den enkelte elev være ”et kort” og samarbejde med holdets andre kort.

To hold dyster mod hinanden, hvorfor de skal kunne skelnes fra hinanden gennem to forskellige farver i et kortspil, nemlig et rødt hold og et sort hold. Hvert hold har en base, hvor de kan lægge strategier, og de “døde” kan hente nye kort.

Hver spiller får udleveret et kort, hvorpå der står et tal (1/es, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10/bombe, knægt/minerydder, dame og konge i prioriteret rækkefølge). Det højeste tal vinder, dog med få undtagelser:

  • 10’erne er bomber, som kan slå alle undtagen knægten, som er minerydder. Begrænsningen på antal bomber/10’ere anbefales at være 2 sorte og 2 røde pr. kortsæt.
  • Minerydderen/knægten kan erobres af alle.
  • Jokeren (1 pr. farve) er fanen. Én elev fra hvert hold skal være fane og have fanekortet/jokeren, som hele tiden skal være at finde på banen. Fanekortet må, som det eneste, ikke byttes under spillet og skal derfor være hos den samme spiller gennem hele spillet.

Alle må bevæge sig og løbe samtidig, og man udfordrer en elev fra det andet hold ved at fange og røre ham eller hende. Når en udfordring finder sted, viser begge elever deres kort, og det bedste kort/højeste rang vinder. Hvis man taber en udfordring, er man ’død’ og skal tilbage til sin base og hente et nyt kort. Har man vundet et kort, skal man levere det tilbage til sin egen base straks, og man kan ikke udfordre, før kortet er lagt i egen base. Man må altså kun spille med det kort, man har fået udleveret og ikke med erobrede kort, og hver spiller må kun have ét kort ad gangen.

Spillet vindes, når det ene hold erobrer modstanderholdets fane og bringer den tilbage til egen base.

Materialer

  • Kortspil som opdeles i røde (ruder og hjerter) og sorte kort (klør og spar). Antal kortsæt afhænger af gruppens størrelse, da der skal være mulighed for at hente nye kort efterhånden, som man erobres. Anbefalingen er to sæt til en klasse.
  • Overtrækstrøjer i to forskellige farver

Variation

Fanen kan også være en fysisk form for fane (flag, trøje eller lignende), der kan gemmes inden for spilområdet, inden hvert spil startes. Det er så denne fane, der skal findes af det modsatte hold og bringes tilbage til egen base

Denne leg er en del af projektet PULS

Søgning