Forside/Aktivitetsdatabase/Stimuli og respons 

Stimuli og respons 

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Biologi

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse Koordination Læring gennem kroppen

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Stimuli og respons 

Formålet er at øge elevernes opmærksom omkring sammenhænge mellem stimuli og respons gennem kropslige øvelser (sammenhængen mellem sanser, muskler og nervesystem). 

Høresansen: Tå-knæ-hoved 

Eleverne inddeles parvis med opstilling på hver side af et bord med fx en blyant imellem.  

  • Underviseren siger de fire kommandoer (tå – hoved – knæ – MIDT) i vilkårlig rækkefølge og gerne flere af den samme, fx: tå – hoved – knæ – tå – knæ – tå – hoved – MIDT. 
  • Når underviseren siger MIDT, skal eleverne forsøge at tage genstanden i midten før modstanderen. 

Der henvises også til øvelsen omkring `Ørets opbygning` (udviklet til mellemtrinnet).

Synssansen:  

Eleverne inddeles parvis med to tennisbolde:

  • Eleverne stiller sig overfor hinanden 2&2 
  • Den ene elev har en tennisbold i hver hånd  
  • Eleven med tennisbolden holder begge hænder strakt ud fra kroppen, mens den anden gør klar til at gribe 
  • På et vilkårligt tidspunkt slippes en af boldene, som makkeren skal forsøge at gribe inden den rammer gulvet. 

Variation: Hænderne placeres overfor hinanden eller måske endda over/under hinanden.  

Eleven med boldene har hænderne nederst.  

Følesansen: Link til video: Hastigheden på et nervesignal – Dansk Skoleidræt (skoleidraet.dk) 

Eleverne placeres i en cirkel med håndfatning og lukkede øjne.  

  • Underviseren går nu rundt og prikker en elev på skulderen, som herefter skal sende et klem til enten højre eller venstre side. 
  • Mærkes et klem sendes det videre i samme retning 
  • Når klemmet når tilbage til den elev, som sendte det afsted, siges der STOP 
  • Der kan med fordel tages tid fra klemmet sendes til det modtages, hvorefter der kan arbejdes mod en forbedring 

Variation: En elev placeres i midten og har til opgave at lokalisere, hvor klemmet starter og ender. 

Refleksionsspørgsmål:  

  • Hvad kræver det at udføre disse øvelser? 
  • Hvad er stimuli i øvelserne? 
  • Hvad er responsen i øvelserne? 
  • Hvad afhænger reaktionsevnen i øvelserne af? 
  • Hvordan kan jeg blive bedre til disse øvelser? Hvad kræver det af mig? 

Materialer

  • Stopur, borde, blyanter, tennisbolde (2 stk. pr. par).

Søgning