Stimuli og respons
Stimuli og respons
Formålet er at øge elevernes opmærksom omkring sammenhænge mellem stimuli og respons gennem kropslige øvelser (sammenhængen mellem sanser, muskler og nervesystem).
Høresansen: Tå-knæ-hoved
Eleverne inddeles parvis med opstilling på hver side af et bord med fx en blyant imellem.
- Underviseren siger de fire kommandoer (tå – hoved – knæ – MIDT) i vilkårlig rækkefølge og gerne flere af den samme, fx: tå – hoved – knæ – tå – knæ – tå – hoved – MIDT.
- Når underviseren siger MIDT, skal eleverne forsøge at tage genstanden i midten før modstanderen.
Der henvises også til øvelsen omkring `Ørets opbygning` (udviklet til mellemtrinnet).
Synssansen:
Eleverne inddeles parvis med to tennisbolde:
- Eleverne stiller sig overfor hinanden 2&2
- Den ene elev har en tennisbold i hver hånd
- Eleven med tennisbolden holder begge hænder strakt ud fra kroppen, mens den anden gør klar til at gribe
- På et vilkårligt tidspunkt slippes en af boldene, som makkeren skal forsøge at gribe inden den rammer gulvet.
Variation: Hænderne placeres overfor hinanden eller måske endda over/under hinanden.
Eleven med boldene har hænderne nederst.
Følesansen: Link til video: Hastigheden på et nervesignal – Dansk Skoleidræt (skoleidraet.dk)
Eleverne placeres i en cirkel med håndfatning og lukkede øjne.
- Underviseren går nu rundt og prikker en elev på skulderen, som herefter skal sende et klem til enten højre eller venstre side.
- Mærkes et klem sendes det videre i samme retning
- Når klemmet når tilbage til den elev, som sendte det afsted, siges der STOP
- Der kan med fordel tages tid fra klemmet sendes til det modtages, hvorefter der kan arbejdes mod en forbedring
Variation: En elev placeres i midten og har til opgave at lokalisere, hvor klemmet starter og ender.
Refleksionsspørgsmål:
- Hvad kræver det at udføre disse øvelser?
- Hvad er stimuli i øvelserne?
- Hvad er responsen i øvelserne?
- Hvad afhænger reaktionsevnen i øvelserne af?
- Hvordan kan jeg blive bedre til disse øvelser? Hvad kræver det af mig?
Materialer
- Stopur, borde, blyanter, tennisbolde (2 stk. pr. par).