Aktivitet
Stjerneløb – med kroppen i spil

Stjerneløb – med kroppen i spil
Formålet er, at eleverne kan anvende viden integreret i kropslige handleformer.
- Stjerneløb er et opgaveløb, som har 5-6 poster, som ligger placeret i en stjerneform, hvor posterne ligger i enden af ”stjernens” takker.
- Ved hver post, er en opgave, der har relation til det emne, I har arbejdet med – og fungerer derfor som opsamling til forløbet.
- I denne version af stjerneløb er der fokus på at kropslige aktiviteter og udfordringer undervejs.
- Husk at give opgaverne løbende, så eleverne kun skal koncentrere sig om at løse én opgave ad gangen.
- Husk at have max 3 elever i hver gruppe, når I laver postløb.
Det kunne bl.a. handle om:
- At lave walk and talk ud til en opgave, hvor de i par fortæller hinanden, hvad man nu ved om det givne emne. Ude ved posten mødes man med andre og fortæller på tværs af grupper.
- At man ude på posten imiterer forskellige personer fra emnet (Kreativ og æstetisk læreproces).
- At man ude på posten former en skulptur eller figur, der symboliserer noget fra det aktuelle tema. (Kreativ og æstetisk læreproces).
- At man samler ord, symboler eller tager billeder, der kan bruges til opsummere noget fra det emne i har arbejdet med.
- At I bevæger jer ud til eller hjem fra posten på en måde, der har relation til emnet. Fx over, under, igennem, rundt om, hvis I har arbejdet med forholdsord. (Kropsliggørelse af fagligt indhold)
- At I ude på posten bruger stedets karakteristika koblet til det, I har arbejdet med. Fx se og tegne noget i fugleperspektiv. Posten placeres i et legetårn eller ved et vindue på 3. sal. (Situeret læring).
- At I ude på posten finder og mærker på genstande eller overflader eller sanser bestemte stemninger eller dufte, som har relation til det emne, I har arbejdet med, fx den friske skov på en forårsdag eller duften af kamilleblomster. (Kreativ og æstetisk læreproces).
Aktiviteten er udviklet i samarbejde med Active Active School v/ Københavns Professionshøjskole og Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.