Forside/Aktivitetsdatabase/Stjerneløb – med kroppen i spil

Aktivitet

Stjerneløb – med kroppen i spil

Aktivitetsinformation

Klassetrin

2. – 3.4. – 5.

Bevægelse i fag

BevægelseskløverenOpstart

Tid

20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Stjerneløb – med kroppen i spil

Formålet er, at eleverne kan anvende viden integreret i kropslige handleformer.

  1. Stjerneløb er et opgaveløb, som har 5-6 poster, som ligger placeret i en stjerneform, hvor posterne ligger i enden af ”stjernens” takker.
  2. Ved hver post, er en opgave, der har relation til det emne, I har arbejdet med – og fungerer derfor som opsamling til forløbet.
  3. I denne version af stjerneløb er der fokus på at kropslige aktiviteter og udfordringer undervejs.
  4. Husk at give opgaverne løbende, så eleverne kun skal koncentrere sig om at løse én opgave ad gangen.
  5. Husk at have max 3 elever i hver gruppe, når I laver postløb.

Det kunne bl.a. handle om:

  • At lave walk and talk ud til en opgave, hvor de i par fortæller hinanden, hvad man nu ved om det givne emne. Ude ved posten mødes man med andre og fortæller på tværs af grupper.
  • At man ude på posten imiterer forskellige personer fra emnet (Kreativ og æstetisk læreproces).
  • At man ude på posten former en skulptur eller figur, der symboliserer noget fra det aktuelle tema. (Kreativ og æstetisk læreproces).
  • At man samler ord, symboler eller tager billeder, der kan bruges til opsummere noget fra det emne i har arbejdet med.
  • At I bevæger jer ud til eller hjem fra posten på en måde, der har relation til emnet. Fx over, under, igennem, rundt om, hvis I har arbejdet med forholdsord. (Kropsliggørelse af fagligt indhold)
  • At I ude på posten bruger stedets karakteristika koblet til det, I har arbejdet med. Fx se og tegne noget i fugleperspektiv. Posten placeres i et legetårn eller ved et vindue på 3. sal. (Situeret læring).
  • At I ude på posten finder og mærker på genstande eller overflader eller sanser bestemte stemninger eller dufte, som har relation til det emne, I har arbejdet med, fx den friske skov på en forårsdag eller duften af kamilleblomster. (Kreativ og æstetisk læreproces).

Aktiviteten er udviklet i samarbejde med Active Active School v/ Københavns Professionshøjskole og Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Denne aktivitet er en del af Bevægelseskløveren

Bevægelseskløveren er en simpel didaktisk model, der hjælper dig med at finde bevægelsesaktiviteter til den faglige undervisning, der understøtter dit formål. Bevægelseskløveren er inddelt i følgende tre kategorier:

Opstart

Bevægelsesaktiviteter, som tager udgangspunkt i elevenes erfaringsverden, sætter alt i spil og skaber plads til kreativitet og opfindsomhed.

Fordybelse

Bevægelsesaktiviteter, som kropsliggør det faglige stof og får eleverne til at anvende både ny og eksisterende viden i forskellige sammenhænge.

Opsamling

Bevægelsesaktiviteter med fokus på elevernes perspektiv, deres læring og feedback.

Kurv (0)

Din kurv er tom

Subtotal
0 kr.

Søgning