Aktivitet

Tegntonser

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Dansk

Primær formål og fokus

Analyse og refleksion Forståelse og anvendelse Repetition og evaluering

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Print de færdige kort med sætninger og supplér dem gerne med sætninger fra kendte tekster, som klassen arbejder med, eller sætninger, eleverne selv formulerer fx taget fra deres stile. Husk at fjerne tegn fra sætningerne.

Eleverne deles op i par og hvert par får 10 kort med sætninger.
De skal nu analysere sætningerne grammatisk og sætte tegn i sætningerne. Herefter gennemgår parret hver sætning, mens de sætter bevægelse på de grammatiske tegn. Dette kan foregå i klassen eller på et sted uden for klasselokalet.

  • Udsagnsled (cirkel): Eleverne danner en lille rundkreds med armene.
  • Grundled (kryds): Eleverne danner et kryds – de står med ryggen til hinanden. Den ene holder armene ud som det øverste af et kryds, og den anden hopper ud i bredstående, som bunden af et kryds.
  • Genstandsled (trekant): Eleverne sætter sig ved siden af hinanden og danner en trekant ved hver især at række en arm skråt frem.
  • Forholdsordsled (bølgestreg): Eleverne holder hinanden i hånden og laver “electric-boogie-bevægelse” med armene.
  • Hensynsled (firkant): Den ene elev sidder i vinkel og den anden danner vinkel foroverbøjet. Så de ligner en firkant.

Til sidst læser underviseren hver sætning langsomt op, og alle par danner de forskellige tegn undervejs i sætningen. Når der er fejl, rettes disse i fællesskab og grupperne får evt. en lille bevægelsesstraf som fx fem englehop eller tre armstrækkere.

 

Materialer

Kort med sætninger

 

Søgning