Forside/Aktivitetsdatabase/Tysk terningestafet

Aktivitet

Tysk terningestafet

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Sprogfag

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Tysk terningestafet

Inden aktiviteten printes spilleplader og brikker (et sæt pr. gruppe med ca. 4 elever i hver) til de udsagnsord, du ønsker at træne med eleverne. Der er brikker og plader til seks udsagnsord (sein, haben, laufen, spielen, hören og essen). Eleverne kan hjælpe med at klippe brikkerne ud.

Deltagerne deles i grupper med ca. fire i hver. Hver gruppe har en terning og en spilleplade med udsagnsord. Et godt stykke væk fra eleverne (fx 10 meter) ligger brikkerne spredt ud, så man kan se ordene. Det gælder nu om at samle brikker med bøjninger af deres udsagnsord, der passer til det personlige stedord (pronoma), så de kan fylde deres spilleplade.

En elev fra gruppen slår med terningen. Terningeslaget afgør, hvem der skal løbe efter den rigtige bøjning af udsagnsordet ud fra følgende regler:

  1. 1. person ental = ICH= den der slog med terningen
  2. 2. person ental = DU = en anden fra sin egen gruppe
  3. 3. person ental = ER/SIE/ES = en person fra en anden gruppe
  4. 1. person flertal = WIR = hele gruppen
  5. 2. person flertal = IHR = de fra gruppen, som ikke slog med terningen
  6. 3. person flertal = SIE = en anden gruppe


Slår man fx to, udpeger den, der slog med terningen, en anden fra gruppen (“du”), som skal hente bøjningen af ordet i den anden ende af lokalet. Det er således ikke nødvendigvis personen, der slog med terningen, der selv skal løbe efter ordet. Det er vigtigt at grupperne hjælper hinanden, når de kommer og beder om deres hjælp til at hente ord.

Det ord, der hentes, skal naturligvis passe til det personlige stedord (fx ved haben i 2. person ental = hast). Hvis spillepladen allerede har brikker på et felt, må der slås med terningen igen.

Det gælder for grupperne om så hurtigt som muligt at få et komplet sæt af alle bøjningsformerne.

Variation og deltagelsesmuligheder

  • Usikre elever kan undgå at slå med terningen, men bare være en del af at hente ordene
  • En elev kan få rollen som Gamemaster, som er den eneste, der må udlevere brikkerne til dem, der kommer for at hente dem. Gamemasteren står ved brikkerne, og den/de der henter brikker skal sige hvilket ord, de skal bede om.
  • Læg brikkerne langt væk eller forskellige steder for at øge intensiteten.

Kurv (0)

Din kurv er tom

Subtotal
0 kr.

Søgning