KreaKtive Unge

Her er eleverne medudviklere af bevægelse i skoledagen

KreaKtive Unge

KreaKtive Unge er et undervisningskoncept, hvor formålet er at mindske udskolingselevers stillesiddende tid i skolen ved at inddrage dem i udviklingen og udvælgelsen af forskellige bevægelsestiltag.

Undervisningskonceptet er udviklet på baggrund af innovationsprojektet med samme navn, der er støttet af Novo Nordisk Fonden, og ud fra inputs fra udskolingselever og deres lærere. Materialet består af lektionsplaner til fire moduler med tilhørende arbejdsark, plakater samt undervisningsvideoer. Desuden består det af 13 idéoplæg, som kan give elever inspiration og hjælpe dem på vej, når de skal finde de bevægelsestiltag, som vil passe til netop dem og deres skolehverdag.

Det samlede materiale ligger her på siden, og du kan finde det ved at klikke dig frem i menuen til venstre.

Udvikling af projektet

Vi har haft mange udskolingselever og deres lærere til at hjælpe os med at udvikle det færdige materiale. De har deltaget i workshops, hvor de har udviklet og afprøvet deres egne og andres idéer. Nedenfor er der et par videoer, som viser noget af det, som eleverne er blevet inspireret af undervejs.

YouTuber Johannes Matzen havde lavet en stødstol med det formål, at få mere bevægelse og kreativitet ind blandt udskolingseleverne. Det fik i hvert fald eleverne op af stolen. 

Rasmus Hansen fra GAME introducerede KreaKtive Unge for Gadeidrætten. Det handler f.eks. om at motivere de unge til at se, hvordan de kan bruge omgivelserne til bevægelse og hvilke nye muligheder omgivelserne byder på. Eleverne skulle selv teste et område på skolen, for at formidle et rum/omgivelse, hvor en ny aktivitet kan laves.

 

Udviklingen af KreaKtive Unge er foregået i et afslappet miljø, hvor eleverne har været medbestemmende. Det har givet gode og stærke input til dagens agenda samt masser af smil.