innovation og entrepenørskab i folkeskolen 7.-9. klasse
Lad eleverne selv forme deres skoledag med mere bevægelse
innovation og entreprenørskab
Involvér eleverne i at skabe nye bevægelsesinitiativer
Som en del af undervisningen i innovation og entreprenørskab i udskolingen har vi udviklet undervisningskonceptet KreaKtive Unge. Formålet er, at eleverne i et undervisningsforløb selv finder gode løsninger til at få mere fysisk bevægelse ind i deres skoledag. I processen er eleverne medskabere af en ny og anderledes bevægelseskultur for de ældste elever. De skal selv udvikle og skabe kulturen.
Udover at arbejde med innovation og entreprenørskab er formålet at øge udskolingselevernes fysiske aktivitet og mindske stillesiddende tid i skolen. Projektet har fået titlen KreaKtive Unge, da udskolingseleverne skal være kreative og aktive med kroppen på samme tid.
Medbestemmelse er nøgleordet, der skal få skolens ældste elever på banen for at skabe meningsfuld fysisk aktivitet for sig selv og skolens øvrige elever. Eleverne bliver dermed centrale medskabere, når de sammen med deres lærere skal udvikle aktivitetsforslag.
Undervisningsmaterialer til KreaKtive Unge
Undervisningskonceptet KreaKtive Unge er udviklet på baggrund af innovationsprojektet og ud fra inputs fra udskolingselever og deres lærere. Materialet består af lektionsplaner til fire moduler med tilhørende arbejdsark, plakater samt undervisningsvideoer. Desuden består det af 13 idéoplæg, som kan inspirere eleverne og hjælpe dem på vej, når de skal finde de bevægelsestiltag, som vil passe til netop dem og deres skolehverdag.
Undervisningsmodul 1
Formålet med undervisningsmodul 1 er at udvikle idéer, som giver eleverne en sjovere og mere varieret skoledag gennem bevægelse. Metoden er innovation og gennem fire moduler følges en model, som hedder FIRE. Som underviser styrer du processen, men eleverne får medbestemmelse ift. aktiviteterne.
Hop tilbage til overblikket.
Undervisningsmodul 2
Formålet med undervisningsmodul 2 er at videreudvikle på idéerne fra første modul, samt at udvælge nogle idéer, som eleverne går videre med i forløbet fremadrettet.
Hop tilbage til overblikket.
Undervisningsmodul 3
Formålet med modul 3 er at afprøve elevernes idéoplæg samt finde ud af, hvad der fungerer, og hvad der skal forbedres, så idéen bliver endnu bedre.
Hop tilbage til overblikket.
Kreaktive unge
Undervisningsmodul 4
Formålet med modul 4 er fortsat at realisere aktiviteterne, men også skabe en bæredygtig struktur for elevernes bevægelsesindsatser og sikring af, at aktiviteterne skaber værdi. Derudover skal forløbet evalueres.
Kickstart jeres proces
Idéoplæg til processen
Når I skal i gang med at få mere bevægelse ind i skoledagen, kan det være en hjælp at se på, hvordan andre har gjort. De udskolingselever, der har været med i KreaKtive Unges udviklingsfase, har arbejdet rigtig meget med at udvikle forskellige idéoplæg.
Vi har inddelt idéoplæggene i tre forskellige kategorier. Så hvis I allerede på forhånd ved, at I fx vil arbejde med bevægelse i pauserne, kan I gå direkte til disse idéoplæg. I skal blot klikke på dem. Hvert idéoplæg består af en beskrivelse af aktiviteter eller andre tiltag, der kan motivere til bevægelse. I kan arbejde videre med nogle af disse idéoplæg eller finde på jeres helt egne – I skal gøre det, der giver mest mening for jer. Nogle skoler har udeområder, hvor der er masser af plads til bevægelse, andre har ikke. Og på den måde er hver skole speciel, og det bliver jeres opgave at finde eller udvikle lige netop de idéoplæg, som passer til jer og jeres omgivelser.
På bagsiden af hvert idéoplæg står der en kort tekst, som kan være en hjælp til læreren.
Det kan være en god idé at udskrive det eller de idéoplæg, som I vil arbejde med.
inspiration bevægelse i undervisningen
Idéoplæg til
bevægelse i undervisningen
Inspiration til bevægelse i pauserne
Idéoplæg til
Bevægelse i pauserne
Inspiration til bevægelse i klassen
Idéoplæg
Klassens bevægelseskultur
Konkrete idéer til at få mere bevægelse ind
Om projektet
Fondsstøtte
KreaKtive Unge er et treårigt innovationsprojekt, der er støttet af Novo Nordisk Fonden.
Udvikling
Indsatsen er blevet udviklet gennem en proces med elever, lærere, interessenter og fageksperter.
Workshops
Indsatsen har konkret bestået af workshops afviklet primært af Dansk Skoleidræt i samarbejde med lærerne.
Formål
I projektet skal der udvikles aktivitetsforslag samt et undervisningskoncept til det tværgående tema “Innovation og entreprenørskab” for at mindske udskolingselevernes stillesiddende adfærd.