Eksempel på procesforløb

Skab struktur for bevægelse

Eksempel på procesforløb

Alle forløb tilrettelægges individuelt og vil derfor kunne variere i forhold til forløbets varighed, fokus og indhold.

Forventningsafstemning

Opstartsmøde med ledelse/kontaktperson/bevægelsesansvarlig. Forventningsafstemning af processens formål, rammer og indhold.

Analyse, præsentation og anbefalinger

Survey udsendes (fx til pædagogisk personale, ledelse, elever, forældre). Med afsæt i surveyen udformes kortlægning af skolens/kommunens udfordringer, og en række anbefalinger præsenteres. Der laves aftaler om datoer for workshops og evalueringsmøde.

Workshop 1

Hvad er bevægelse?

  • Forventningsafstemning og kompetenceafdækning.
  • Viden om bevægelse.
  • Præsentation af bevægelseskategorier og deres pædagogiske potentiale.
  • Aktivitetsudvikling som didaktisk værktøj.
  • Fælles og nuanceret sprog.

Workshop 2

Udvikling af fælles bevægelseskartotek

  • Gøre bevægelse enkelt, konkret og overskueligt at gå til.
  • Udvalgte bevægelsesmodeller skitseres, og aktiviteter afprøves.
  • Erfaringsudveksling og dialog

Workshop 3

Motorik

  • Inspiration til motoriske aktiviteter i den daglige organisering af bevægelse i skolens indskoling, mellemtrin, udskoling og SFO.

Workshop 4 Elevinvolvering i bevægelsen

  • Dialog og fælles sprog om bevægelse mellem lærere/ pædagoger og elever.
  • Elever som igangsættere.

Evaluering, opsamling og handleplan

  • Hvad gør vi nu, som vi ikke gjorde før?
  • Hvilke redskaber/modeller giver mest mening i vores daglige virke, og hvordan anvender vi dem?
  • Hvad vil vi have fokus på fremadrettet?
  • Udarbejdelse af handleplan og principper.