Bevægelse sammen ud i livet
Et projekt for, med og på specialskoler
Projektet ”Bevægelse sammen ud i livet” havde fokus på at understøtte trygge, sociale bevægelsesfællesskaber på specialskoler. I årene 2023-2024 blev der i samarbejde med fire projektskoler udviklet materialer og et kompetenceløftsforløb, der har til formål at klæde personalet på til at få bevægelse ind i skoledagen på en måde, der ikke skaber uro og kaos, men som understøtter glæde, trivsel og fællesskab.
Kompentenceløftsforløbet udbydes i dag til alle specialskoler, der ønsker at skabe bedre forudsætninger for at øge deres elevers trivsel gennem bevægelse.
Projektets formål
Det store formål
“Vi vil styrke elevers
sociale kompetencer, generelle trivsel og skoletrivsel
gennem understøttelse af trygge bevægelsesfællesskaber
på tværs af den fulde skoledag”
Elever rustes
En større andel af eleverne rustes
til at deltage i bredere fællesskaber – i skolen såvel som i fritiden.
Daglig praksis
Det pædagogiske personale arbejder i deres daglige praksis målrettet med aktive fællesskaber som virkemiddel til at skabe og fastholde trygge, sociale fællesskaber blandt eleverne.
Bevægelse som redskab
Bevægelse og bevægelsesfællesskaber bliver etableret og anvendt på tværs af det pædagogiske personale som et redskab til at fremme trygge, sociale fællesskaber blandt eleverne.
konkret materiale
Et output fra projektet: Aktivitetskort
Som en del af projektet blev der udviklet en række aktivitetskort.
Aktivitetskortene er 52 små lege og aktiviteter, der kan hjælpe med at regulere elevernes arousal og opmærksomhed i klassen. Kortene er inddelt i fem kategorier: indre ro, fokus, energi, ro på stol samt terningeaktiviteter.
Kortene kan anvendes i undervisningen af hele klassen eller af enkelte elever og er egnede til både voksenstyrede og elevstyrede aktiviteter.