Forside/Nyheder/Børnene ser ikke forskellene, men alt det vi har tilfælles

Nyheder

5. juni 2025

Børnene ser ikke forskellene, men alt det vi har tilfælles

2.A på Dagmarskolen i Ringsted har været med i projektet ”Active Sister Schools”. Det har ikke kun styrket klassens fællesskab, det har også givet eleverne en viden om og nysgerrighed på verden omkring dem.

”Kan man få Faxe Kondi i Spanien?” ”Spiser I is med guf og syltetøj?” ”Er der nordlys ved jer?”

Det er nogle af de spørgsmål, 2.A gerne vil stille deres holdkammerater fra Polen, Ukraine og Spanien. Hele skoleåret 2024/25 har de sammen med en klasse fra hver af de tre lande udgjort et ud af 15 hold i projektet ”Active Sister Schools”. Det har medført månedlige udfordringer, hvor de sammen på holdet har lavet en række aktiviteter, der både inkluderer bevægelse og læring om hinandens lande. De har desuden haft to online opkald med de tre klasser, de er på hold med – og undervejs i vores besøg skal de have endnu et.

Åbnet en verden af nysgerrighed

Lærer i 2.A Pernille Ripp beskriver, hvordan det seneste skoleår har været med til at åbne elevernes verden.

– Børnene har lært meget om deres holdkammeraters lande – mad, dans, traditioner, sprog, skoledag osv. Men de vil vide mere. Jeg kan fx se det, når vi går på biblioteket eller selv skal lave bøger. Nu vil de lave noget om lande – ikke dyr eller sport, som det ellers kunne have været. De har fået en lille godbid, og nu går de selv ud i verden og søger mere information. Der bliver sået nogle små frø af nysgerrighed, der gør, at de har mange flere vinduer åben til verden, end de havde før, siger hun.

Pernille fortæller, at selvom verden er blevet åbnet mere op for eleverne, er den samtidig også blevet mindre. Børnene har nemlig opdaget, at selvom deres holdkammerater bor flere hundrede kilometer væk, er de ikke så anderledes end dem selv.

– Vi har fået et bånd til nogle andre børn, og vi har fået øjnene op for – ikke forskellighederne – men alle de områder, hvor vi er ens, siger hun.

Begrebsapparat udvidet

På besøget i 2.A laver klassen en Active Sister Schools-aktivitet med traditioner. Der bliver læst en tradition op – det kunne fx være ”I vores land bliver nye skoleelever budt velkommen med en kæmpestor blyant.” Hvert hjørne i klassen repræsenterer et land, og eleverne placerer sig ved det land, de tror traditionen passer til. Da blyant-traditionen bliver læst op, udbryder en af eleverne: ”Det der er klassisk Polen! Det kan kun være Polen.” Drengens reaktion viser, at han pludselig har noget viden, han ikke havde før:

– Når Halfdan råber ”det der lyder polsk”, viser det virkelig, at de har fået nogle brikker at flytte med og nogle forudsætninger for at vide, hvad der fx er mere polsk end spansk. Og han havde jo ret, smiler Pernille Ripp og fortsætter:

– Vi kommet ind på ting, vi aldrig ville være kommet ind på ellers. Hvis jeg havde sagt ”nu skal vi lære om Ukraine”, så havde jeg jo aldrig vist dem folkedans eller kendt til de traditioner eller den mad, vi har lært om. Dét, at børnene lærer om alt det jordnære, såsom hvordan de går i skole, hvordan deres klasseværelse ser ud, hvad de har med i madpakken osv. Det har givet os en mulighed for at komme længere ind, end bøgerne tillader. Vi er med på sidelinjen og får lov at se, hvordan det er at være barn i det her land. Jeg kan høre på mine elever, at de kan lave forbindelser til, hvordan verden fungerer, fordi de lige pludselig har fået noget konkret viden at hægte det op på. Det er langt ud over flag og traditioner.

Mod og styrket fællesskab

På dagens online-opkald med holdkammeraterne er der ”påske” på programmet. I 2.A er det Jasmin, der skal fortælle de andre klasser om, hvad et gækkebrev er – på engelsk. Noget af en overvindelse for nogle – men Jasmin er vant til at tale engelsk med sin bedste veninde, så hun er cool. I de andre opkald har det været andre elever, der repræsenterede klassen. Jegvan Sofus fortæller:

– Jeg talte på engelsk foran alle i det første opkald. Jeg skulle sige ”Hello, we are Dagmarskolen from Ringsted in Denmark”. Bagefter var jeg ret stolt.

Han elsker de dage, klassen har Active Sister Schools.

– Det har ændret skolen rigtig meget, at vi laver Active Sister Schools, fordi det ikke bare er normale timer hele tiden mere. Det er sjove aktiviteter, og man lærer meget.

Pernille Ripp fortæller, at eleverne deler mere med klassen, end de plejer.

– Projektet har givet eleverne mere mod på at stille spørgsmål og på at fortælle deres egne historier. Fordi vi har haft fokus på at lære om andre mennesker, deler de nu også deres eget liv på en helt anden måde, end de har gjort før. De bliver ikke kun nysgerrige på de andre elever, men også på hinandens hjemmekulturer. De er kommet så langt i deres fællesskab, og er blevet mere samlet på grund af det her, slår hun fast.


Projektet afsluttes i uge 24 med en afslutningsceremoni, hvor alle klasserne mødes online og vinderne findes.

Vi drømmer om endnu en udgave af Active Sister Schools. Hvis din klasse kunne være interesserede i at deltage i en mulig kommende udgave af projektet, så læs mere og skriv jer på kontaktlisten her.

Om Active Sister Schools

  • Active Sister Schools er et internationalt projekt, der løber fra oktober 2024 til og med oktober 2025 – eleverne er dog kun deltagende til juni 2025.
  • I projektet deltager 15 hold – hvert hold består i alt fra klasser fra hhv. Ukraine, Spanien, Danmark og Polen. Eleverne går i 2.-3. klasse.
  • Gennem otte månedlige udfordringer baseret på bevægelse og sjove aktiviteter i klasselokalet lærer eleverne om hinandens liv, kultur og sprog.
  • Projektet er skabt ud fra et ønske om at ville skabe et lysglimt og en positiv pause fra de svære omstændigheder, som børnene i Ukraine befinder sig i. 
  • Partnere i projektet er V4Sport, UkraineActive, Deporte para la Educación y la Salud og ISCA.
  • Projektet er finansieret af Den Europæiske Union. De synspunkter og holdninger, der kommer til udtryk, er dog udelukkende forfatternes og afspejler ikke nødvendigvis Den Europæiske Unions eller Det Europæiske Forvaltningsorgan for Uddannelse og Kultur (EACEA’s) synspunkter. Hverken Den Europæiske Union eller EACEA kan drages til ansvar for dem.

Relaterede nyheder

Bevægelse i skoledagen
Nyheder
Organisation

Danske lærere i Warszawa for at udvikle internationalt projekt

Elever dyster sig til fællesskab på tværs af krig og kultur
Bevægelse i skoledagen
Nyheder

Elever dyster sig til fællesskab på tværs af krig og kultur

Bevægelse i skoledagen
Nyheder

15 danske klasser søges til internationalt projekt

Kurv (0)

Din kurv er tom

Subtotal
0 kr.

Søgning