Fælles mål for idrætsfaget
I Fælles Mål for faget idræt finder du såvel de bindende kompetencemål samt de vejledende mål inden for de tre kompetenceområder Alsidig idrætsudøvelse, Idrætskultur og relationer samt Krop, træning og trivsel.
Idrætsfagets formål
Eleverne skal i faget idræt udvikle kropslige, idrætslige, sociale og personlige kompetencer. Eleverne skal opnå kendskab til alsidig idrætskultur og udvikle lyst til bevægelse. Idrætsfaget skal give eleverne erfaring med og indsigt i idrættens betydning for sundhed og trivsel samt i samspillet mellem samfund og idrætskultur.
Alsidig idrætsudøvelse
Kompetencemål efter 2. klassetrin
Eleven kan deltage aktivt i basale, alsidige bevægelser i leg.
Kompetencemål efter 5. klassetrin
Eleven kan anvende grundlæggende, sammensatte bevægelser i idrætspraksis.
Kompetencemål efter 7. klassetrin
Eleven kan anvende sammensatte bevægelser i udvikling af idrætsaktiviteter.
Kompetencemål efter 9. klassetrin
Eleven kan anvende komplekse bevægelsesmønstre i udvikling af en alsidig idrætspraksis.
Se øvrige færdigheds- og vidensmål i Fælles Mål 2019
Idrætskultur og relationer
Kompetencemål efter 2. klassetrin
Eleven kan samarbejde om idrætslige aktiviteter og lege.
Kompetencemål efter 5. klassetrin
Eleven kan deltage aktivt i idrættens kultur og fællesskab.
Kompetencemål efter 7. klassetrin
Eleven kan analysere idrætskulturelle normer, værdier og relationer.
Kompetencemål efter 9. klassetrin
Eleven kan vurdere idrætskulturelle normer, værdier og relationer i et samfundsmæssigt perspektiv.
Se øvrige færdigheds- og vidensmål i Fælles Mål 2019
Krop, træning og trivsel
Kompetencemål efter 2. klassetrin
Eleven kan beskrive reaktioner på fysisk aktivitet.
Kompetencemål efter 5. klassetrin
Eleven kan samtale om fysisk aktivitets betydning for kroppens grundform, sundhed og trivsel.
Kompetencemål efter 7. klassetrin
Eleven kan analysere samspil mellem krop, træning og trivsel.
Kompetencemål efter 9. klassetrin
Eleven kan vurdere samspil mellem krop, træning og trivsel i et aktuelt og fremtidigt perspektiv.