Kurser
FritterSport
Inkluderende og trivselsfremmende bevægelsesfællesskaber
Formålet med kurset er at uddanne deltagerne i at kunne identificere og understøtte børn til at indgå i et bevægelsesfællesskab i SFO’en. Med redskaber som motivationsstrategi, udvidede kompetencer til afvikling af bevægelsesaktiviteter og et plug and play-aktivitetskatalog bliver det nemt for jer at etablere tilbuddet og stimulere børnenes lyst til at indgå i og bidrage til fællesskabet.
Kurset henvender sig til pædagogisk personale i 0.-4. klasse og til dig/jer, som ønsker at inkorporere flere sociale og fysiske aktiviteter for børn i SFO-tiden. Kurset tager afsæt i forskningsmæssige argumenter om at effekten af børns oplevelse af øget selvværd, forbedret selvopfattelse og trivsel i forbindelse med fysisk aktivitet, afhænger af de sociale og pædagogiske omstændigheder, som den fysiske aktivitet bliver afviklet under.
Med afsæt i modellen “Legens Udviklingsmuligheder”, bliver I klædt på til at facilitere lege, som bidrager til børnenes psykiske, kognitive, sociale og fysiske udvikling i en social kontekst, hvor alle bidrager til og har betydning for fællesskabet. Der vil være praktisk introduktion til et udpluk af lege fra hver af kategorierne; Boldlege, danselege, kamplege, kreative lege, motoriklege, naturlege, rolige lege og samarbejdslege