dansk skoleidræts mærkesager
Hvad vi mener, arbejder for og tror på
Dansk Skoleidræts mærkesager
Dansk Skoleidræt vil sætte skolen i endnu mere bevægelse
Dansk Skoleidræt mener, at skolen skal sættes endnu mere i bevægelse, og det skal ske i både den boglige undervisning og i idrætsfaget. Bevægelse er et fremragende didaktisk redskab, som kan fremme elevernes læring og trivsel, når det bruges korrekt og gøres anvendeligt for den enkelte skole og den enkelte lærer. Vi er også optaget af, at bevægelse i skolen skal skabe bevægelsesglæde og sunde vaner, som man kan tage med sig resten af livet. Bevægelse i undervisning er også særdeles veldokumenteret til at fremme elevernes faglige præstation i skolen, da man ofte husker det faglige stof bedre, når kroppen er i brug, og nærmest kan glemme, at man lærer, fordi en skoledag med bevægelse er varierende og motiverende.
Kultur for bevægelse kræver politisk opbakning
For at bevægelse skal blive en naturlig del af hverdagen på den enkelte skole, kræver det, at den enkelte skole arbejder med det lokalt og oparbejder en kultur for bevægelse. Det kræver dog også politisk opbakning og vilje til at ville arbejde med idræt og bevægelse på politisk niveau. Der skal sættes rammer og forventninger op, som skal leve ude på hver enkelt skole, som giver ejerskab ude lokalt på skolelederens kontor og i klasseværelserne. Det giver grobund for at bruge idræt og bevægelse didaktisk, hvilket igen gør, at eleverne lærer, mens de oplever glæden ved bevægelse.
Dansk Skoleidræts mærkesager skal fremme en varieret skoledag
Det handler altså for skolerne om at dyrke en bevægelseskultur, og med nedenstående mærkesager vil Dansk Skoleidræt medvirke til og arbejde for at fremme alle elevers læring og trivsel gennem idræt og bevægelse i en varieret skoledag. Det er vores virke som organisation, og det er derfor, at vi også har klare og tydelige politiske mærkesager, som vi arbejder for. Det mener er til gavn for eleverne, lærerne og skolerne.
Dansk Skoleidræts mission
Dansk Skoleidræt vil fremme alle elevers læring og trivsel gennem idræt og bevægelse i en varieret skoledag.