IdrætsfagetNyheder
18. december 2024
Nyt materiale til redskabsaktiviteter: Kast dig ud i det!
Er man ikke selv tryg ved en trampolin, kan det være en udfordring at trække den frem fra redskabsrummet og lade sine elever hoppe løs. “Kroppen i skolen”, et nyt materiale, som i virkeligheden er gammelt, skal gøre det lettere og tryggere for idrætslærere at undervise i redskabsaktiviteter.
Redidaktisering af Kroppen i Skolen
I 90’erne udgav Dansk Skoleidræt i samarbejde med den daværende Dansk Idrætslærerforening, Danske Gymnastik og Idrætsforeninger og Danmarks Idrætsforbund en række temahæfter i forbindelse med initiativet ”Kroppen i skolen”. Det havde til formål at sætte fokus på idrætsfagets status i skolen og undervisningsmaterialerne skulle styrke lærernes faglige kunnen og engagement i faget idræt.
Hæfterne er gennem årene blevet brugt i utallige idrætstimer i det danske land, men er nok efterhånden blevet glemt og gemt. Hæfterne indeholder en masse guld, og netop derfor har Dansk Skoleidræt udvalgt to af slagsen og givet dem en make-over. Det er hæfterne om redskabsaktiviteter, der nu er ændret og forbedret, så de fremstår mere nutidige.
Hvad er nyt?
De nye materialer er designet, så det er let for idrætslæreren at vælge og finde aktiviteter, lege og redskabsopstillinger, man vil bruge i sin idrætstime. Redskabsaktiviteter er et obligatorisk indholdsområde i idræt i grundskolen.
Herudover er der guides til redskabsopstillinger, modtagning, typiske rettelser samt opbygning af lektioner.
Desuden indeholder materialet til ungemiljøet et tema om parkour, som er en mere moderne tilgang til indholdsområdet redskabsaktiviteter, der forhåbentlig kan fange opmærksomheden hos udskolingseleverne.
Redskabsaktiviteter kan være utrygt at undervise i – men også rigtig sjovt
Det kræver tillid og tryghed at lade eleverne springe i trampolin og modtage hinanden i saltoer. Man vil helst ikke risikere ulykker, og måske er man selv meget usikker, når det kommer til modtagning, rotationer og hovedet nedad. Måske er man stadig i tvivl om reglerne for brugen, og det er også bøvlet med alle de tunge redskaber.
Ifølge idrætslærer i indskolingen på Hjalleseskolen i Odense, Line giver det også en masse anderledes og gode oplevelser for eleverne.
– De rykker sig rigtig meget motorisk, fordi de lige pludselig lærer at stå på hovedet eller at lave en kolbøtte, som de måske aldrig har kunnet før, forklarer hun.
Hendes kollega fra udskolingen, Karen har afprøvet det nye materiale i sin 9. klasse, og har også fået nye og gode erfaringer med indholdsområdet.
– Når vi har redskabsaktiviteter, er man ikke god eller dårlig. Man gør bare det bedste, man kan. Der er ingen konkurrence, og man kan ikke vinde eller tabe.
Begge lærere fortæller, at eleverne både får grint rigtig meget og rørt ved hinanden, så de både fysisk og mentalt kommer tættere på hinanden.
Og hvis Line skal give et godt råd til lærere, der er lidt utrygge ved redskaberne:
– Bare gør det! Og søg hjælp ved en kollega, der ved lidt mere end dig selv. Jeg ville da elske at blive spurgt, hvis det var noget, jeg vidste en masse om.
Rådet fra Dansk Skoleidræt må være at downloade vores nye materiale, som du finder lige her: