Forside/Aktivitetsdatabase/De fire elementer: ILD-VAND-LUFT-JORD 

De fire elementer: ILD-VAND-LUFT-JORD 

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Musik

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse Forståelse og idégenerering

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

De fire elementer: ILD-VAND-LUFT-JORD 

Formålet er, at eleverne skal skabe forskellige lyde (musikalsk skaben) understøttet af bevægelse. Musik er lydformning, hvilket understøttes gennem improvisation og bevægelse gennem en legende, undersøgende tilgang.  

Eleverne skal arbejde med at finde lyde, som beskriver de fire elementer nemlig ild, vand, luft og jord.  

Elevernes inddeles i grupper af 4-6 personer, hvor opgaven er at finde lyde til henholdsvis ILD-VAND-LUFT-JORD, som skal understøttes af bevægelse. Grupperne tager opstilling i hver deres cirkel, hvor de på skift kommer med en lyd og/eller en bevægelse indenfor en af de fire elementer, startende med ILD.  

En elev starter cirklen med en lyd og/eller en bevægelse, som gentages af hele cirklen, hvorefter det er den næste i cirklens tur etc. Når alle har været igennem, kan lyde og bevægelser sættes sammen til en lille lyd og bevægelseskoreografi, som øves nogle gange, hvorefter næste element udføres på samme måde. 

Materialer

  • Ingen.

Variation og deltagelsesmuligheder

  • Eleverne kan med fordel arbejde med at finde lyde med tilhørende bevægelser indenfor et eller flere af elementerne, førend øvelsen køres. 
  • For at gøre øvelsen lettere kan der arbejdes med enten lyde eller bevægelse fremfor begge dele. 
  • Hverdagens bevægelser omkring fx jord kan indtænkes – at grave, at plante, at stampe m.m. 
  • Aktiviteten kan flyttes til et andet rum på skolen fx madkundskab. 
  • Når de fire elementer er gennemgået, kan der arbejdes på tværs af de fire elementer, hvorved der kan arbejdes med kontrasterne. 
  • Grupperne kan vise deres lyd-performance for hinanden. 

Søgning