De fire geometriske verdenshjørner
De fire geometriske verdenshjørner
Formålet er, at eleverne forholder sig til forskellige udsagn, som har et geometrisk indhold, og efterfølgende øver sig i at argumentere for sit valg.
- Fordel de fire svarmuligheder rundt i fire hjørner. Placer evt. en kegle for at vise, hvor svarmulighederne er.
- Læs et udsagn op for eleverne, hvorefter eleverne forholder sig til, hvilket at de fire svarmuligheder, de mener, er korrekt.
- Eleverne placerer sig ved den svarmulighed, de mener, er korrekt.
- Inden du siger resultatet, kan nogle af eleverne forsøge at argumentere for, hvorfor de har placeret sig, hvor de har.
Materialer
- Arbejdsark med udsagn og resultater
- Evt. kegler eller lignende til at vise de fire verdenshjørner
Variation og deltagelsesmuligheder
- Lad eleverne være sammen to og to, så de kan snakke sammen om deres svar, inden de placerer sig ved en svarmulighed.