Forside/Aktivitetsdatabase/De store epidemier

De store epidemier

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Historie

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse Læring gennem kroppen

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

1 – 10 min. 10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

De store epidemier

Formålet er, at eleverne lærer om de store danske epidemier ved at simulere, hvordan sygdomme spreder sig, samtidig med at de er fysisk aktive.  

Denne aktivitet er en fangeleg og kræver lidt plads, fx et fællesrum, stort klasselokale, en sal eller udendørsareal. 

Giv en kort intro til de fem største epidemier i Danmark: 

  • Pest  
  • Spedalskhed  
  • Kopper  
  • Tuberkulose  
  • Den spanske syge  

I skal nu lege en kædefangeleg, hvor der fra starten er fem fangere, der hver repræsenterer en epidemi. Alle andre er raske.  

De fem fangere har hver et epidemi-kort i den ene hånd, så man kan se, hvad de er. Når legen går i gang, gælder det for fangeren om at ”smitte” de raske ved at fange dem. Bliver man fanget, tager man fangeren i hånden og danner en kæde. Jo flere der bliver fanget, jo længere bliver kæden.  

En enkelt elev vælges som vaccine, der kan helbrede de syge. Eleven med vaccine-kortet løber rundt og befrier de smittede ved at give vaccine-kortet videre. Vaccinen kan kun helbrede én fra hver sygdom ad gangen. Man er helbredt når vaccinen rør en, hvorefter den helbredte forlader kæden og nu skal finde en ny at helbrede. Eleven, der før havde vaccine-kortet, er nu med i legen som rask. Helbredes én midt i sygdomskæden samler kæden sig blot igen, når den helbredte har forladt sin plads. 

Læreren vælger, hvornår legen stoppes og kæderne tælles op – hvilken epidemi slog flest ihjel?  

Afslut med en fælles opsamling: Hvordan så sygdomsbilledet ud i virkeligheden under de forskellige epidemier? Lad gerne eleverne selv undersøge sagen nærmere og svare på spørgsmålet.  

Materialer

Variation og deltagelsesmuligheder

  • I kan undlade at bruge vaccine-kortet, hvis I gerne vil have en naturlig slutning på legen, hvor alle bliver fanget.  
  • I kan udvikle jeres egne sygdomskort: Del klassen i grupper og lad hver gruppe vælge en sygdom eller en epidemi, som de undersøger og fremlægger kort. Herefter leges fangelegen med de nye sygdomme og epidemier.  
Venligst accepter Statistikker, marketing for at se denne video.

Ændr dine cookie præferencer her

Søgning