Fællesdanse og kultur
Fællesdanse og kultur
Formålet er, at eleverne arbejder med fællesdansens musiske og kropslige udtryk på tværs af lande og kultur.
Eleverne introduceres for nedenstående fællesdanse med efterfølgende dialog om, hvad fællesdans kan både musisk, kropsligt og socialt.
Der kunne tages udgangspunkt i følgende YouTube versioner:
- Kredsdans: Video: Jiffy Mixer (youtube.com) (Amerika) (4 x 8)
- Musik: Jiffy Mixer (youtube.com)
- Rækkedans: Video: Virginia Reel (youtube.com) (Finland) (6 x 8)
Refleksions-spørgsmål:
- Hvad skete der, da vi dansede fællesdansene?
(Glæde, kropskontakt, øjenkontakt, YouTube kontra fællesdans, mødet mellem mennesker etc.) .
(Obs på, at elevernes personlige sfære kan brydes) - Hvad er forskellen på en rækkedans og en kædedans?
- Hvordan er musikken opbygget i de to fællesdanse?
- Passer YouTube-klippene til musikken?
- Hvordan danser vi i dag?
Materialer
- Projekter til afspilning.
Variation og deltagelsesmuligheder
- Der kan tages udgangspunkt i en fællesdans ad gangen og undlade sammenligningen af kreds- og rækkedans.
- Eleverne kan i mindre grupper udvikle en anden variation af fællesdansene ved at udskifte de enkelte trin med andre selvopfundne trin, hvorved de kan udvikle deres egen form for fællesdans. Herunder opsættes kriterier for, hvad en fællesdans er.