Forside/Aktivitetsdatabase/Fællesdanse og kultur 

Fællesdanse og kultur 

Aktivitetsinformation

Klassetrin

4. – 5.6. – 7.

Bevægelse i fag

Musik

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Fællesdanse og kultur 

Formålet er, at eleverne arbejder med fællesdansens musiske og kropslige udtryk på tværs af lande og kultur.  

Eleverne introduceres for nedenstående fællesdanse med efterfølgende dialog om, hvad fællesdans kan både musisk, kropsligt og socialt. 

Der kunne tages udgangspunkt i følgende YouTube versioner: 

Refleksions-spørgsmål:  

  • Hvad skete der, da vi dansede fællesdansene? 
    (Glæde, kropskontakt, øjenkontakt, YouTube kontra fællesdans, mødet mellem mennesker etc.) .
    (Obs på, at elevernes personlige sfære kan brydes)   
  • Hvad er forskellen på en rækkedans og en kædedans? 
  • Hvordan er musikken opbygget i de to fællesdanse?  
  • Passer YouTube-klippene til musikken? 
  • Hvordan danser vi i dag?  

Materialer

  • Projekter til afspilning.

Variation og deltagelsesmuligheder

  • Der kan tages udgangspunkt i en fællesdans ad gangen og undlade sammenligningen af kreds- og rækkedans. 
  • Eleverne kan i mindre grupper udvikle en anden variation af fællesdansene ved at udskifte de enkelte trin med andre selvopfundne trin, hvorved de kan udvikle deres egen form for fællesdans. Herunder opsættes kriterier for, hvad en fællesdans er. 

Anbefalinger til dig

Ugens Øvelse

Få ny inspiration hver uge til aktive øvelser, du kan bruge i din undervisning.

Kløver ikon

Bevægelseskløveren

Find meningsfulde aktiviteter, der understøtter dit formål med undervisningen og styrker læringen.

Deltagelse og inklusion

Få konkret inspiration og værktøjer til at få alle dine elever med i undervisningen.

Søgning