Forside/Aktivitetsdatabase/Fang historien

Fang historien

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Historie

Primær formål og fokus

Analyse og refleksion Forståelse og anvendelse

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7. 8. – 9.

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Fang historien

Formålet er, at eleverne kropsligt erfarer begivenheders gang i kronologisk rækkefølge. 

Eleverne skal lege fangeleg. To elever udvælges til at være dem, der skal skabe historien. Alle andre elever får udleveret et stykke papir med fx et billede af en historisk begivenhed, en tidsperiode eller andet. Gør det tydeligt for fangerne, hvad der er muligt at fange, inden fangelegen starter, ved at fortælle, hvad de andre elever har fået (uden at fortælle, hvem der har fået hvad). Fangerne holder hinanden i hænderne. Dem, der kan blive fanget, skal holde deres papir synligt for fangerne.  

Er der flere elever i klassen end der er begivenheder, kan der være to elever på samme begivenhed. Hvis den ene så fanges, bliver den anden automatisk også fanget. 

Når fangelegen starter, skal fangerne forsøge at fange de andre elever i den historisk korrekte rækkefølge. Det vil sige, at hvis eleverne har følgende på deres papirer: Bronzealder, vikingetiden, stenalder og jernalder, skal fangerne forsøge at fange en elev med stenalder først, hvorefter de skal fange en bronzealder-elev, efterfulgt af en jernalder-elev og til sidst en vikingetid-elev. For at få aktiviteten til at passe med antallet af elever, kan flere elever godt få samme begivenhed/tidsperiode. Der kan også laves et jokerkort, og jokeren kan fanges på et hvilket som helst tidspunkt. 

Hvis en elev bliver fanget i den korrekte rækkefølge, bliver denne også fanger og skal danne en kæde, den korrekte kæde, sammen med de andre fangere. Sammen skal de nu forsøge at fange den næste begivenhed/tidsalder. Hvis to eller flere har samme begivenhed, skal de stå sammen i kæden. 

Materialer

Variation

  • Dem, der kan blive fanget, løber med deres papir usynligt og først når de bliver fanget, fortæller/viser de deres papir. Hvis de er den rette, bliver de fanget. Hvis de ikke er den rette, er de befriet igen. 
Venligst accepter Statistikker, marketing for at se denne video.

Ændr dine cookie præferencer her

Søgning