Holdets hellige ko
Holdets hellige ko
Formålet er, at eleverne får en forståelse for koens betydning i hinduismen.
Eleverne inddeles i to lige store hold, og man spiller på ca. en halv håndboldbane. Det ene hold tager overtræksveste på. Team Stikbold (TSB) indeholder klassiske elementer fra almindelig stikbold, hvor det handler om at ramme andre og undgå at blive ramt selv. TSB har imidlertid en central teamdimension, da elever på samme hold skal beskytte hinanden og samarbejde om at ramme en bestemt elev på modstanderholdet.
Alle elever på begge hold er aktive hele tiden – der er ingen ’døde’ på sidelinjen eller gulvet. Alle deltagere, på nær én deltager, på holdet får et nummer hver fra et og opefter. Numrene fordeles ud fra et taktisk synspunkt. Alle skal være helt sikre på deres eget nummer og som minimum vide, hvem der har nummeret før og efter. Det er en fordel at kende rækkefølgen på hele sit hold. Den elev, der ikke får et nummer, skal være Holdets hellige ko.
Deltagerne skyder efter modstanderne på det andet hold, som det kendes fra stikbold. De skal forsøge at ramme først nr. et, dernæst nr. to osv. Hvis den korrekte spiller rammes, skal vedkommende tydeligt markere, at han/hun ’dør’, og med krop og lyd tydeligt vise, at vedkommende er den rette. Spillet fortsætter, og det næste nummer i rækkefølgen skal nu rammes. Rammes en anden spiller end det nummer, de er nået til, skal denne person sige sit nummer højt, og spillet fortsætter.
Rammes Holdets hellige ko fængsles den modstander, der ramte den hellige ko. For hinduer symboliserer køer det livgivende princip og dets mælk, urin og gødning tillægges religiøs rensende kraft. I flere lande er det forbudt at slagte køer, og en sådan handling kan give op til ti års fængsel. Den spiller, der rammer modstanderholdets hellige ko, straffes derfor med to min. i fængsel, hvorefter eleven er med i spillet igen. Eleven skal desuden oplyse sit nummer. Hvis denne elev er næste nummer i rækken, må modstanderholdet gratis gå videre til næste nummer.
Spillet slutter, når det ene hold har ramt alle modstandere i korrekt rækkefølge (1-2-3-4, osv.). Alternativt spilles på tid, hvor antallet af dræbte på det givne tidspunkt er afgørende. Antallet af ramte hellige køer trækkes fra antal dræbte.
Overvejelser
- Der er ingen kropskontakt mellem deltagerne – hold en arms længde afstand.
- Eleverne må hverken gå eller løbe med bolden – ét skridts tilløb til kast er tilladt.
- Det er tilladt at aflevere bolden til sine medspillere.
- Hvis bolden gribes, sker der ikke noget – spilleren, der har kastet ‘dør’ ikke, og spilleren, der har grebet, skal ikke sige sit nummer.
Materialer
- Overtræksveste.
- Skumbold.
Variation og deltagelsesmuligheder
- Indlæg timeouts efter hver skudt hellig ko, hvor de to teams hver især har mulighed for at skifte hellig ko eller beholde de nuværende.
- For at variere hastigheden på spillet kan I: Bringe flere bolde i spil. Inddele eleverne i tre hold på samme bane. Justere banens størrelse. Justere antallet af elever på hvert hold
- Kan også spilles som høvdingebold. Spillerne skal stadig skydes i rækkefølge.