Aktivitet
Hop tiere og enere

Hop tiere og enere
Formålet er, at eleverne kan anvende naturlige tal til at beskrive antal og rækkefølge.
På hvert mælkelåg skrives et tal mellem 1-99, som lægges rundt omkring på et afgrænset område. Det kan være en fordel at gøre udenfor eller i en hal/aula.
Eleverne går sammen tre og tre. De løber ud og henter et mælkelåg hver og mødes igen, der hvor de startede. På dette sted er der tegnet en firkant, hvori der står ”10’er” og et felt hvori der står ”1’er”. Hvis eleverne fx har hentet tallet 48, skal de hoppe 4 gange på feltet ”10 ́er” og 8 gange på feltet ”1 ́er”. Dette gør de med alle tre tal, som de har hentet.
Herefter lægges lågene ud igen, og gruppen henter tre nye låg.
Materialer
- 50-100 mælkelåg, sten eller brikker med tal på
- Sedler med tallene “10’ere” og “1’er” eller kridt til at tegne det udenfor
Variation og deltagelsesmuligheder
- Udfør andre øvelser end hop – fx squats, englehop, armstræk osv.
- Eleverne kan også lave aktiviteten alene eller to og to.
- Gør aktiviteten mindre kompleks ved at eleverne skiftes til at hente ét mælkelåg ad gangen.
- Giv evt. tal-kategorierne hop, der passer til dem, så det er små hop til enerne og sprællemænd til tierne.
- Placer mælkelågene udfordrende steder, så eleverne skal bevæge sig mere, fx under en bænk, oppe i et træ osv.
- Udvid øvelsen så tallene hundrede og tusinder også er med.