Forside/Aktivitetsdatabase/Hvad kan min krop?

Aktivitet

Hvad kan min krop?

Aktivitetsinformation

Klassetrin

4. – 5.6. – 7.

Bevægelse i fag

Natur/teknologi

Tid

20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Hvad kan min krop?

Formålet er, at eleverne lærer at undersøge og opnår viden om menneskets sanser og kropsfunktioner.

Lav en række værksteder, hvor forskellige dele af kroppens funktioner undersøges. Undervejs udfylder eleverne deres data i elevarket (se pdf under materialer). Eleverne kan enten udføre aktiviteten i grupper eller alene.

Værksted 1: Styrke og muskler
Hvor langt kan du hoppe? (på højre ben og med samlede ben) – målebånd (hård eller blød).

Værksted 2: Puls og hjerte
Hvor mange gange slår dit hjerte før og efter sjipning i et minut? Mål pulsen ved at holde pege- og langefinger ind på halsen og tæl pulsens slag i 30 sekunder. Gang så med to.

Værksted 3: Vejrtrækning og lunger

  • Hvor mange gange trækker du vejret efter du har hoppet sprællemand (straks efter og efter et minut)?
  • Undersøg med målebånd (blød), hvor langt der er rundt om brystkassen, når lungerne er helt tomme for luft og helt fulde af luft.
  • Pust en ballon op, så meget du kan med kun én lang udånding. Hvor stor bliver den? Slå knude på ballonen og sammenlign med hinanden.

Værksted 4: Reaktionsevne (fælles)
Hvor hurtigt reagerer du ved hjælp af synet og ved hjælp af hørelsen?

  • Alle elever sidder på hug bag en linje og kigger lige frem. Først skal de reagere ved hjælp af synet. Underviseren står bagved eleverne og triller en bold frem over den linje, eleverne sidder på. Når de kan se bolden, må de løbe.
  • Gentag øvelsen, hvor eleverne skal prøve at reagere ved hjælp af hørelsen. Nu må eleverne løbe, når de hører underviseren klappe eller fløjte.
  • Eleverne skal selv vurdere, hvornår det gik hurtigst og evt. få hjælp af en makker.

Værksted 5: Balance
Hvor længe kan du stå på et ben?
Kan du stå på et ben og spille bold op af muren?
Kan du stå på et ben med en ærtepose på hovedet?
Hvor længe kan du stå på et ben med lukkede øjne?
Prøv at ligge på alle fire og løft så højre arm og venstre ben på samme tid.
Prøv alle øvelser med begge arme og ben.

Materialer

  • Elevark til hver elev.
  • 2 Målebånd min. et blødt, mange stopure, balloner til alle, 3-5 sjippetove, 3-5 ærteposer, en bold og blyanter til alle, en fløjte/horn eller blot et klap/råb.

Kurv (0)

Din kurv er tom

Subtotal
0 kr.

Søgning