Aktivitet
Hvad kan min krop?
Lav en række værksteder, hvor forskellige dele af kroppens funktioner undersøges. Undervejs udfylder eleverne deres data i elevarket.
Værksted 1: Styrke og muskler
Hvor langt kan du hoppe? (på højre ben og med samlede ben)
Værksted 2: Puls og hjerte
Hvor mange gange slår dit hjerte før og efter sjipning i et minut? Mål pulsen ved at holde pege- og langefinger ind på halsen og tæl pulsens slag i 30 sekunder. Gang så med to.
Værksted 3: Vejrtrækning og lunger
Hvor mange gange trækker du vejret efter du har hoppet sprællemand (straks efter og efter et minut)?
Undersøg med målebånd, hvor langt der er rundt om brystkassen, når lungerne er helt tomme for luft og helt fulde af luft.
Pust en ballon op, så meget du kan med en lang udånding. Hvor stor bliver den? Slå knude på ballonen og sammenlign med hinanden i gruppen.
Værksted 4: Reaktionsevne (fælles)
Hvor hurtigt reagerer du ved hjælp af synet og ved hjælp af hørelsen?
Alle elever sidder på hug bag en linje og kigger lige frem. Først skal de reagere ved hjælp af synet. Underviseren står bagved eleverne og triller en bold frem over den linje, eleverne sidder på. Når de kan se bolden, må de løbe. Gentag øvelsen, hvor eleverne skal prøve at reagere ved hjælp af hørelsen. Nu må eleverne løbe, når de hører underviseren klappe eller fløjte.
Værksted 5: Balance
Hvor længe kan du stå på et ben?
Kan du stå på et ben og spille bold op af muren?
Kan du stå på et ben med en ærtepose på hovedet?
Hvor længe kan du stå på et ben med lukkede øjne?
Prøv at ligge på alle fire og løft så højre arm og venstre ben på samme tid.
Prøv alle øvelser med begge arme og ben.
Materialer
Målebånd, stopure, balloner, sjippetove, ærteposer, bolde og blyanter
En fløjte eller andet, der kan give lyd