Aktivitet
Jorden har feber
Jorden har feber
Formålet er at understøtte trivsel og fællesskab hos eleverne via inkluderende aktiviteter, der giver anledning til snakke, smil, sammenhold, sved på panden og fælles oplevelser.
Aktiviteten foregår i en sal, hal eller et udendørs område, hvor der markeres en bane på ca. 20 x 40 meter. På banen placeres 25-35 toppe/kegler (badmintonbolde kan også bruges).
Eleverne deles i to lige store hold. Det ene hold skal hjælpe Jorden med ikke at være for varm – ikke at have feber. Det kan de gøre ved at tage en kegle/top og lægge den ned/vende den på hovedet, så Jordens varme kan komme væk igennem den store åbning af keglen/toppen/fjerbolden.
Det andet hold er “det onde” i atmosfæren, der skaber global opvarmning og giver Jorden feber. De løber rundt og sætter kegler/toppe, så de vender rigtigt, og dermed holder på Jordens varme.
Leg legen på tid, og tæl, hvor mange kegler, der står tilbage. Prøv igen, hvor holdene skifter opgave.
Legen kan også bruges i naturfag eller som led i undervisningen i globalopvarmning og klima.
Materialer
- Kegler eller lignende til at markere banen, 25-35 kegler/toppe eller badmintonbolde