Forside/Aktivitetsdatabase/Levende koordinatsystem

Aktivitet

Levende koordinatsystem

Aktivitetsinformation

Klassetrin

4. – 5.6. – 7.8. – 9.

Bevægelse i fag

Matematik

Specialundervisning og inklusion

Faglige øvelserMatematik (specialundervisning)

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Levende koordinatsystem

Formålet er, at eleverne lærer at aflæse og beskrive placeringer i koordinatsystemet og træner at anvende forskellige geometriske figurer.

Der tegnes en x-akse (vandret) og en y-akse (lodret) på jorden med et kridt. Alle eleverne får et punkt på enten x-aksen eller y-aksen. De stiller sig på det punkt, de har fået.

Der er en levende brik (en elev), som kan stille sig på forskellige punkter inde i koordinatsystemet. Hvis den levende brik fx rykker over på punktet 3,4, skal den elev, som står på punktet 3 på x-aksen, og den person, som står på tallet 4 på y-aksen, sige ”3,4”.

Den levende brik skal bevæge sig til punkter således, at det danner en geometrisk figur. De andre elever gætter, hvilken figur det er.

Materialer

  • Kridt

Variation og deltagelsesmuligheder

  • Med få elever kan eleverne i makkerpar tegne deres eget koordinatsystem og trække et papir med nogle koordinater på, fx (3,4). Eleven bevæger stiller en kegle på det første koordinat på x-aksen (3). Derefter bevæger eleven sig hen til næste koordinat på y-aksen (4) og stiller en kegle. Eleven går derefter ud fra punktet til y-aksen, til eleven er ud for punktet på x-aksen, og sætter et kryds på koordinatet (3,4).
Venligst accepter Statistikker, marketing for at se denne video.

Ændr dine cookie præferencer her

Anbefalinger til dig

Ugens Øvelse

Få ny inspiration hver uge til aktive øvelser, du kan bruge i din undervisning.

Kløver ikon

Bevægelseskløveren

Find meningsfulde aktiviteter, der understøtter dit formål med undervisningen og styrker læringen.

Deltagelse og inklusion

Få konkret inspiration og værktøjer til at få alle dine elever med i undervisningen.

Søgning