Aktivitet
Score Kajs scoreshow (Boldspilslektion)
Materialer: Diverse bolde, rekvisitter og ramme-/målanordninger. Musik, fløjte, stopur, scorekort og skriveredskaber.
SMÅØVELSER
7 boldstationer prøves, øves og gennemføres.
- Basketball straffe
- Skure håndbolde ind fra fløjen ( 3 forskellige vinkler markeres med kegler)
- Badmintonserv over i et markeret felt fx tæppeflise eller hulahopring.
- Kast et underhånds-cricketkast mod et cricketgærde.
- Scor i floorballmålet efter en lille dribletur imellem en kegleopstilling.
- Fodboldscoring ved at ramme en ophængt kegle i øverste hjørne.
- Send en disc igennem en ophængt hulahopring. Discen skal gribes af makkeren.
OBS: Afstande, målets størrelse, antal bolde m.v. bør reguleres i forhold til niveau og forudsætninger, så det hverken bliver for nemt eller svært. Man kan få succes ved at gøre sig umage.
FIF: Tilpas antal stationer med antal elever, så alle er i gang. Der kan sagtens tænkes flere stationer ind, både klassiske, men også utraditionelle fx:
- Fodboldjonglering.
- Volleyserv – med nedslag i afmærket område.
- Tennisserv – med nedslag i afmærket område.
- Basketdunk efter spring på trampet og boldaflevering fra makker.
- Jonglering med 3 tennisbolde. Hvem får flest i træk.
MEDSPIL
Scoringsstationslandskabet er etableret i hallen eller på udeområdet. Eleverne er sammen i par. De enkelte stationer skal gennemføres i et samarbejde mellem 2 elever. Der føres ikke regnskab med antal scoringer/point i denne samarbejdseksperimenterende runde.
Hver elev (A) i parret er skiftevis den, som afslutter (laver pointene), eller den (B), som servicerer makkeren (A) i at få så mange afslutninger som muligt. Dvs. henter bolde, rejser ting op m.v.
Hver elev har 1 minut til at lave sine afslutninger/scoringer, inden der byttes på et signal. Den anden elev har herefter igen et fortløbende minut til at lave sine scoringer.
Nogle stationer, fx at kaste og gribe en disc igennem en hulahopring, er et fælles projekt, hvor begge laver det samme 2 minutter i træk.
I denne fase øves samarbejdet og den tekniske fornemmelse på de forskellige stationer:
-
Hvordan etableres den gode rytme og samarbejdet i netop denne workshop?
-
Hvornår skynder vi os så meget, at det går ud over præcisionen/antal scoringer – og hvordan kan det korrigeres?
Tidsintervallet styres evt. via musik eller fløjte. Der er signal:
- Når øvelsen på stationen starter.
- Efter ét minut (eleverne bliver på stationen, men der byttes internt).
- Efter 2 minutter (eleverne genetablerer stationen til de næste og roterer til den næste station).
- 30 sekunders pause – inden næste runde starter på en ny station.
FIF: Markér tydeligt i hvilken rækkefølge stationerne skal gennemføres.
SMÅSPIL
Det samme par, som har øvet samarbejdet/medspillet forsyner sig nu med et scorekort (som på minigolf- baner) og et skriveredskab. Nu skal der dystes og tælles, hvor mange scoringer parret laver tilsammen på hver station. Undervejs og til slut kan der evt. sammenlignes med de andre par om antal scoringer – både på de enkelte stationer og den samlende ”Score Kajs scoreshow-dyst”.
Bemærk:
- Med mindre man har en dobbeltlektion, kan man ikke tidsmæssigt nå både at sætte scoreshowbanen op, øve sig solo, øve sig sammen og til sidste lave en dystrunde. Ved enkeltlektioner giver det mening at selve dystrunden afventer til næste gang.
- Lav et afsluttende finale-scoringsskema, hvor det par, som har flest point ved en station, får 10 point, næstbedst 9 point osv. Dermed forhindres, at et par, som fx kan lave 127 fodboldjongleringer, vinder hele showet kun pga. det.
Denne lektion er en del af materialet Medspil og fungerer som bonuslektion, der indeholder alle boldspilsfamilierne. Bestil det samlede materiale her